Snart kan du kjøpe Ludo-mobiler

Ludo Mobil er i ferd med å teste telefoner som skal lanseres under egen merkevare.

Ludo mobil skal lansere 1-2 mobiltelefoner under egen merkevare. - Den aller første blir en telefon med berrøingsskjerm, kan gründer Idar Vollvik fortelle.
Ludo mobil skal lansere 1-2 mobiltelefoner under egen merkevare. - Den aller første blir en telefon med berrøingsskjerm, kan gründer Idar Vollvik fortelle.

Chess gjorde det samme for tre år siden, og betegner det som en suksess.

– Ludo mobil har i lang tid ønsket å distribuere egenproduserte smartmobiler. De siste månedene har vi derfor testet utallige modeller fra forskjellige leverandører, sier gründer Idar Vollvik i Ludo mobil til Inside Telecom.

Telefonene som til slutt blir valgt vil være det han betegner som ”fullverdige smarttelefoner”.

– Gjennom testingen prøver vi modeller med ulike løsninger. Det er foreløpig usikkert hvorvidt vi skal tilby én eller to telefoner ved lansering, men det er uansett klart at den første vil være en telefon med berøringsskjerm. Telefon nummer to blir muligens en qwerty-modell, sier Vollvik.

Avslører ikke produsentene
På spørsmål om hvem som skal produsere telefonene, blir Vollvik mindre snakkesalig.

– Det ønsker vi ikke å gå ut med, sier han.

Det han derimot er villig til å dele, er at telefonen skal markedsføres under det han kaller ”eget flagg” – altså under Ludo-merkevaren.

– Håndsettene kan leveres enten med Android eller som javamodeller. Vi står meget fritt til å gjøre dette på vår måte, sier Vollvik.

Slik den mye omtalte mobilgründeren ser det, utgjør testingen den aller viktigste delen av prosessen.

Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess forteller selskapet opplevde suksess med de to telefonene som ble lansert som Chess-mobiler i 2008.
Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess forteller selskapet opplevde suksess med de to telefonene som ble lansert som Chess-mobiler i 2008.

– Vi fortsetter å bruke tid og ressurser på denne delen av forberedelsene, blant annet med laboratorietesting av telefonene. For å få til så reelle tester som overhodet mulig, vil vi dele ut de første 100 telefonene til avanserte brukere, sier han.

Høstet verdifulle erfaringer
Taktikken minner mye om den Chess benyttet da selskapet lanserte mobiltelefonene Chess X-one og Chess Xzite i 2008. Produsenten var Huawei, den gangen et ukjent selskap for norske mobilkunder. Men telefonene ble solgt og markedsført som Chess-telefoner, og ikke som Huawei-produkter.

– Vi solgte nesten 10.000 eksemplarer av den første, og et sted mellom 14.000 og 16.000 av den andre, erindrer markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

Han nøler ikke med å betegne stuntet som en suksess.

– Virkeligheten var litt annerledes den gang. Vi solgte telefonene uten at det heftet bindingstid ved dem, selv om de var billige. Det var morsomt å være det første selskapet i Norge som tilbød telefoner under egen merkevare. Det var absolutt en suksess, og dessuten er verdifull erfaring å ha med seg videre, sier Alvær.

Hvorfor sluttet dere å selge Chess-mobiler når dere mente de to første telefonene ga suksess?

– Det var flere årsaker til dette. For det første kom Nokia og Sony Ericsson etter hvert på markedet med billigmodeller som ikke lå langt unna våre telefoner i pris. For det andre krevde håndteringen av tilbudet et visst apparat, svarer Alvær.

Han sier alt fra testing til reparasjoner og klagesaker var ting som måtte håndteres internt, og at dette la beslag på tid og ressurser.

Eget innhold
– Den mest spennende gevinsten lå den gangen i at vi fikk plassert innholdet vårt rett på telefonen til kunden. Den gangen var det ikke like vanlig å surfe med mobilen som det er i dag, og mobiltelefoner var noe man kjøpte for en billig penge og byttet ut etter relativt kort tid. I dag vil alle ha dyre smarttelefoner, og vi ser at nordmenn beholder telefonene sine lengre enn tidligere før de byttes ut i nye, fortsetter han.

Chess-direktøren tror derfor ikke Ludo er garantert noen suksess med prosjektet.

– Jeg tror de er for små til å kunne lykkes nevneverdig grad med dette. Vi opplevde at selv Chess var i snaueste laget når vi måtte garantere for minstesalg når vi diskuterte med fabrikanter som produserte mobiler i en ganske annen målestokk enn det vi er vant til å forholde oss til. Ved å garantere for et større volum makter man å presse prisen, hvilket naturligvis gir bedre marginer.

Selv om surfevanene og telefonmarkedet har endret seg dramatisk siden 2008, tror Alvær fortsatt at den største gevinsten må ligge i å kunne legge eget innhold i håndflaten på kundene.

– Hvis man kan kjøpe inn telefoner på konsernbasis slik at det blir en viss målestokk over innkjøpet, slik for eksempel Teliasonera kunne gjort, tror jeg konseptet fremdeles kan ha noe for seg. Det mest spennende vil da være å tilgjengeliggjøre eget innhold på en måte som appellerer til økt bruk blant kundene, mener han.

Under slike forutsetninger ser han ikke bort fra at Chess kunne prøvd seg på noe lignende igjen.

For Ludo tror han det vil arte seg annerledes.

– Hvilket segment skal de angripe? Sett utenfra kan det se ut som om dette er noe de kan treffe de minst attraktive kundene med, de som ringer og sender SMS for en hundrelapp i måneden, sier Alvær.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen