Martin Lorentzon og Daniel Ek fra Spotify.

Kun 20 minutter Spotify i døgnet

Spotify er en av de mest populære streamingtjenestene for musikk, med over én million betalende brukere i Europa. Samlet sett har tjenesten over 10 millioner brukere, og flesteparten av disse benytter seg med andre ord av den reklamefinansierte gratisutgaven.

Spotify har hatt problemer med lønnsomheten ved sin forretningsmodell, og det kan nå se ut til at de beveger seg ett skritt nærmere en mer tradisjonell abonnementstjeneste à la WiMP når de annonserer at gratislyttingen vil bli tonet ned. Gratisbrukere kan heretter grovt sett lytte til musikk i et gjennomsnitt på 20 minutter dagen.

Seks måneders prøvetid

Mer detaljert sett går den nye planen ut på at brukere registrert etter 1. november 2010 vil kunne benytte seg av gratismodellen i seks måneder etter registrering, før de eventuelt må gå over til betaling. Fra 1. mai i år vil brukere som registerte seg før 1. november i fjor spille av hver låt gratis kun fem ganger.

Helhetlig lyttetid for gratisbrukere vil i tillegg bli begrenset til ti timer i måneden de første seks månedene. Ifølge Spotify samsvarer dette med rundt 200 låter eller 20 album, og i gjennomsnitt kan man bruke Spotify gratis bare 20 minutter hver dag.

Betalingstjenestene hos Spotify koster 49 kroner måneden for vanlig konto og 99 kroner for Premium.

Hva mener du om Spotifys nye strategi? Vil den sørge for flere betalende kunder, eller vil de oppleve brukerflukt? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

(Kilde: Dagbladet)

Les også: Spotify kan gi deg virus

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen