(Bilde: Facebook/Teknofil.no)

Er du lei av disse på Facebook?

Snart skal de kontroversielle "sponsede" innleggene fjernes.

Facebook har nettopp bekreftet at de vil fjerne kontroversielle "sponsede hendelser"  fra nyhetsstrømmen. Dette ble opprinnelig erklært allerede i fjor sommer, men først nå har Facebook sagt at annonsene vil forsvinne fra og med april.

Kontroversielt format

De sponsede innleggene har vært en svært kontroversiell annonseringstjeneste, og har skapt mye hodepine for Facebook det siste året. Ideen til Facebook var å gi bedrifter og organisasjoner med flere enn 400 følgere muligheten til å betale seg til bedre synlighet i nyhetsstrømmen. Dette kunne de gjøre ved å betale en sum direkte til Facebook, som så ville løfte opp et innlegg fra organisasjonen i nyhetstrømmen til både følgere og venner av følgerne. 

Det vil altså si at hvis du for eksempel likte Coca-Cola for et par år tilbake da denne tjenesten ikke eksisterte, og Coca-Cola betaler Facebook for å promotere et av innleggene sine, kan vennene dine få en Coca-Cola-annonse rett inn i nyhetsstrømmen. Innlegget blir i tillegg nærmest kamuflert som at det er du som har publisert innlegget, med unntak av det står "sponset"  i liten tekst under innlegget. 

Facebook ble saksøkt for annonseringsformatet i 2011, og i fjor valgte de å betale 20 millioner dollar i erstatning til de som hadde klaget. 

Tro ikke at dette er slutten på annonser i nyhetsstrømmen: 
Reklamevideoer vil snart spilles av automatisk på Facebook »

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen