Illustrasjonsbilde. (Bilde: Barone Firenze/Shutterstock.com)

Snart kan VR-brillene få 4K-oppløsning

Det kan selskapet Sharp sørge for.

Siden skjermene på VR-briller befinner seg svært nær øynene er skjermoppløsning en av de desidert største utfordringene når det gjelder å legge til rette for optimale VR-opplevelser. Nå ser det ut til at det kan skje et riktig stort fremskritt på dette området.

Som nettstedet Sweclockers melder kan nemlig 4K-oppløsningen være på vei til VR-briller. Nærmere bestemt er det Sharps nye 5,5-tommers mobilskjermpanel med 4K-oppløsning som nå skal komme til VR-plattformen. Denne skjermen ble kunngjort i midten av april.

Kan komme allerede i år

Opplysningene kom fra en representant for Leap Motion, selskapet bak den kjente bevegelsessensoren, under en presentasjon nylig. Nyheten ble så delt av AMDs salgssjef Roy Taylor på Twitter

Snart kan det bli slutt på «myggnettingene» som blant annet Oculus Rift sliter med.
Snart kan det bli slutt på «myggnettingene» som blant annet Oculus Rift sliter med. Foto: Oculus VR

Sharp har sagt at den nye mobilskjermen med 4K-oppløsning skal dukke opp i mobiltelefoner til neste år, men i Twitter-meldingen kommer det frem at VR-hodesett vil bli utstyrt med skjermen allerede i år. Dermed ser det altså ut til at virtuell virkelighet blir den første plattformen som får glede av Sharps nye super-mobilskjerm.

Opplysningene ser ennå ikke ut til å være offisielt bekreftet av noen parter, og det er også uvisst akkurat hvilke VR-briller det er snakk om. Dersom nyheten stemmer vil VR-teknologien uansett få seg et skikkelig kvalitetsmessig løft. 4K-oppløsning spredt over 5,5 tommer gir en pikseltetthet på formidable 806 piksler per tomme.

Vil trolig eliminere «myggnettet»

Til sammenligning har Samsung Galaxy S6, som er blant de aller mest pikseltette mobiltelefonene på markedet, en pikseltetthet på kun 577 piksler per tomme.

Med 4K-oppløsning i VR-briller vil man antakelig kunne eliminere den såkalte myggnetteffekten fullstendig. Denne effekten oppstår når øyet kan oppfatte avstanden mellom pikslene, noe som gjør at bildet får et nett-aktig preg og forstyrrer mye av innlevelsen. Vi påpekte dette fenomenet i vår prøvekjøring av Oculus Rift-brillene.

Når vi eventuelt får oppleve VR-briller med 4K-oppløsning er altså ennå høyst uvisst, men det ser som sagt ut til at det kan skje allerede i år.

VR-opplevelsene blir stadig bedre: Nå har det dukket opp en «robot-avatar» som kan gi ekstremt realistiske VR-opplevelser »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen