Snart kan du bli gjenkjent hvis du befinner deg i YouTube-videoer. (Bilde: iStock Photo, YouTube)

Snart kan du bli automatisk gjenkjent på YouTube

Google vil identifisere ansikter i videoer.

Ansiktsgjenkjenning er ingen ny teknologi, og er for eksempel vanlig i moderne digitale fotoapparater. Teknologien er imidlertid ikke like utbredt på video, selv om også dette begynner å bli omfattende på enkelte områder.

Google, som tidligere har sendt inn en patentsøknad om å kunne lytte til telefonsamtalene dine for å skreddersy reklamer, er nå på ferde igjen. En ny søknad har dukket opp, og denne gangen dreier det seg nettopp om å gjenkjenne ansikter på video – som for eksempel på en nettside som YouTube.

Forskjellige vinkler

Ansiktsgjenkjenning på et kompaktkamera.
Ansiktsgjenkjenning på et kompaktkamera.Foto: Akam.no

Teknologien Google benytter seg av bruker videobilder for å skape grupper med representasjoner av et ansikt, som deretter blir koblet til én spesifikk person.

Når Google vet hvordan en gitt person ser ut fra forskjellige vinkler, kan de dermed knytte et navn til et ansikt når det måtte dukke opp på en videosnutt – selv om det måtte være i underlige vinkler eller under vanskelige lysforhold.

En av hensiktene med en slik funksjon er å gi YouTube-brukere muligheten til å tagge folk i videoer, men teknologien kan også potensielt bli brukt til å markere folk og få tilgang til informasjon om dem med Googles databriller Project Glass.

Dette er imidlertid bare et patent, og det er ikke helt sikkert at Google komme til å ta det i bruk.

Bli vår fan på Facebook!
Bli vår fan på Facebook!

Patentet til Google kan du lese på nettsiden til United States Patent and Trademark Office.

(Kilde: Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen