Snap-sjefen Evan Spiegel i 2013.
Snap-sjefen Evan Spiegel i 2013. (Foto: Jae C. Hong, AP)

Snapchat-sjefen om Facebook-kopiering: – Vi hadde satt pris på det om de kopierte personvernet også

Facebook har de siste årene «lånt» stadig flere funksjoner fra Snapchat. Enten det er snakk om «Stories» på Instagram eller AR-filter på Messenger har det aldri vært tvil om hvor inspirasjonen har kommet fra. Nå synger Snapchat-sjefen Evan Spiegel ut i et nylig intervju med Recode om hva han synes om kopieringen.

– Vi hadde satt pris på om de kopierte personvernet også, sa Spiegel, samtidig som han er betydelig mer diplomatisk enn man kanskje skulle tro om at eksempelvis historier-funksjonen nå plutselig både er å finne på Facebook og Facebook-eide Instagram.

Spiegel henviser til saken rundt Facebook og Cambridge Analytica, der sistnevnte laget profiler på flere millioner Facebook-brukere som ikke hadde godtatt å dele data med analysetjenesten.

«Utstrakt låning» av funksjoner

Spørsmålet som satte tonen for sekvensen gikk omtrent så langt som det kunne gå i å antyde at Facebook hadde stjålet funksjonaliteten.

– Facebook ... Dere skaper disse tingene, og de ... låner dem ganske utstrakt. Fortell meg hvordan det føles, var spørsmålet fra intervjuer Kara Swisher.

– Jeg tror kona mi bryr seg mer om det enn meg. Det er viktig å forstå at Snapchat ikke er en haug funksjoner - det har en underliggende filosofi som går midt imot tradisjonelle sosiale medier, og det er derfor tradisjonelle sosiale medier føler seg truet.

Spiegel henviser spesielt til konkurranseelementet likes og kommentarer medfører, og mener at det er et jag å henge med på.

– Den beste følelsen du kan ha som designer er når du lager noe som er så enkelt og elegant at de andre ikke har noe annet valg er å blåkopiere. Det er den største triumfen i verden for en designer.

Styrer ikke bare etter data

Spiegel kommenterte også den mye omtalte redesignen av Snapchat, og presiserer at endringer i tjenesten blir gjort på bakgrunn av en miks av data om måten appen brukes på og av selskapets egen intuisjon om hva som kan være de underliggende problemene.

– En ting jeg har sett med teamet vårt er at hvis vi blir for opptatt av dataene i dette setter vi oss fast i ulike små forbedringer heller enn å se etter nye løsninger mer overordnet, forklarte Spiegel.

Spiegel mener også at filosofien bak designbyttet var riktig, men at det var utførelsen det sto på. En ting som underbygges med at folk hadde problemer med å forstå vitsen med både Stories-funksjonen og de mange kamerafunksjonene før de i dag har blitt viktige deler av tjenesten, og til dels er å finne i liknende varianter også hos erkekonkurrent Facebook.

Les også: Brukere raser mot nye Snapchat »

Her kan du se hele intervjuet:

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen