Snap-sjefen Evan Spiegel sammenligner selskapets redesignstrategi med måten en gepard beveger seg på. Raskt, i korte støt.
Snap-sjefen Evan Spiegel sammenligner selskapets redesignstrategi med måten en gepard beveger seg på. Raskt, i korte støt. (Foto: Jae C. Hong, AP)

Snap-sjefen innrømmer at redesignet var en kjempetabbe

Snapchat overhalte designet på appen sin i fjor, og endret på en rekke fundamentale funksjoner. Brukerne raste og millioner av dem sluttet å bruke appen

Selv om mange av endringene nå har blitt reversert, har Snap-sjefen Evan Spiegel selv vært ordknapp om hele designdramaet. I et internt brev til sine ansatte, som har blitt snappet opp av nettstedet Cheddar, innrømmer han at oppdateringen var en kjempetabbe: 

– Den største feilen vi gjorde med redesignet var at vi mistet fokuset på kjerneverdien vår; at Snapchat skal være den raskeste måten å kommunisere på. Den nye algoritmiske vennestrømmen gjorde det vanskeligere å finne de riktige menneskene å snakke med, og da vi bevegde oss for raskt gjorde det at vi ikke hadde tid til å optimalisere vennestrømmen for rask bruk. Vi gjorde produktet vårt tregere, og svekket vår kjerneproduktverdi, skriver Spiegel. 

– Som en gepard

Han sammenligner for øvrig selskapets raske vendinger med hvordan en gepard beveger seg, 

– Vi bevegde oss som en gepard. Det var, naturligvis, noen ulemper med å bevege seg så raskt som en gepard. Vi var raskt ute med et redesign som løste et problem, men som skapte flere andre. I naturen kan geparder bare løpe raskt i en viss tid (omtrent 30 sekunder). Deretter stopper de, hviler, og tar seg tid til å revurdere miljøet sitt. Vi har lært at det å bevege seg raskt kan hjelpe oss å bevege oss i riktig retning, men vi har også lært å ta oss tid til å hvile og revurdere, skriver Spiegel. 

Redesignet redesign

I mai i år fjernet Snapchat flere av de nye funksjonene de hadde implementert i storoppdateringen i 2017. Den viktigste endringen de gjorde var å nok en gang separere stories fra venner og selskaper/kjendiser. 

Stories fra vennene dine vil fortsatt dukke opp i en separat linje øverst i høyrefanen, og Snap har også lagt til en egen abonnementsfeed hvor innhold du abonnerer på vil dukke opp.

Lavere inntjening 

Redesignet av Snapchat hadde tilsynelatende kun negativ effekt for selskapet. Selskapets siste kvartalsrapport viste for eksempel at selv om brukerbasen til appen hadde økt med fire millioner i løpet av kvartalet, gikk inntjeningen per bruker ned. Redesignet, som førte til at brukerne ser mindre innhold Snap får betalt for, fikk skylden. 

En undersøkelse fra YouGov blant brukere mellom 18 og 34 år viste også at innstillingen til Snapchat hadde gått betraktelig ned etter redesignet. Fra en topp på cirka 30 (på en skala fra minus 100 til 100) like før oppdateringen, var Snapchat så langt nede som 8 i april. 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen