Smøring av journalister?

Jeg skriver denne artikkelen med fare for aldri å bli invitert til noen flotte lanseringer igjen, men synes dere lesere bør få vite litt om hvordan ting foregår.

Korrupsjon, smøring eller bare oppvarting
I utgangspunktet er jeg motstander av smøring, men innser at det er grensetilfeller der man må kunne ta imot noe fra en produsent/leverandør uten at det kalles smøring, rett og slett fordi det er enklest for alle parter. Spørsmålet er naturligvis hvor grensen går, og når vi i redaksjonene rundt omkring skal si stopp.

Vi hører i media om korrupsjonsskandaler, der toppsjefer blir tatt med på fine turer som over hodet ikke har noe med jobben å gjøre. Det er ren korrupsjon, og ikke akseptabelt. Sånt foregår, så vidt jeg vet, ikke i denne bransjen. Men hvor faglig relevant skal det være for at vi skal kunne akseptere det?

De fleste redaksjonelle medarbeidere har så mye å gjøre, at hvis det går en 5-dagers tur til ett eller annet sted, med en halv dag relevant informasjon, så har man ikke tid til å være med. Derfor har de aller fleste slike ”happenings” vært ganske tettpakkete med faglig relevant stoff, og jeg har hatt få eller ingen motforestillinger mot å være med.

Et alternativ er naturligvis å nekte å ta imot noe slikt, og heller tilby å betale for det selv. Det kan VG og Dagbladet gjøre, men små redaksjoner som Akam har ikke midler til det, og da blir alternativet å ikke være med på det som skjer.

Mye penger brukes på goodwill
Men det er naturlig at en produsent vil vinne journalistenes velvilje, og da gjør de gjerne noe ekstra, og det er naturligvis hyggelig, men problemet er at da må andre følge etter, for også å få den samme velviljen. Når alle andre har fulgt etter, må noen så gjøre enda mer, for å overgå de andre.

Journalister blir ganske bortskjemt av dette, og etter hvert må det også mer og mer til for å imponere dem. Jeg er fortsatt såpass fersk i bransjen at jeg blir overveldet av det, men får også litt vond smak i munnen, for jeg klarer ikke å forstå hensikten.

Dette er et system det har gått inflasjon i, og enorme pengesummer blir brukt på kun å overgå konkurrentene. Stakkars de som ikke har midler til å kunne gjøre det. De blir hengende etter.

Så hvordan er det så på disse lanseringene? Det varierer naturligvis, men et standard opplegg er at vi flyr til et eksotisk sted, og blir sjekket inn på et meget dyrt hotell. Nå sist, kostet hotellet €400 pr. person pr. natt, før kvantumsrabatter. For to netter er det altså 6400 kroner pr. person. 100 journalister =640 000 kroner. Så fikk de litt rabatt, så kanskje det hele kom på 400 000. Deretter spiser vi tre meget gode og omfattende måltider med dertil hørende drikke hver dag. I tillegg kommer barbesøk og annet.

Er dette virkelig nødvendig? Blir vi gladere i produsent A enn i produsent B av dette? Hvis vi blir det, så grenser det til smøring/korrupsjon, og hvis vi ikke blir det, så er det jo helt bortkastet. I begge tilfeller er det ikke noe som gagner dere som forbrukere, og som vi derfor burde prøve å begrense.

Alternativer
Jeg forstår hvorfor det gjøres på et eksotisk sted. Det er enklere å samle interessante folk og gode ressurser når man gjør noe sentralt en gang, enn hvis man skal gjøre det for hvert land. Det er også enklere på andre måter, og vi får en tur ut fra kontoret, så det gagner alle. Men hvis vi hadde blitt innkvartert på et svært anstendig hotell til halve prisen, så ville produsenten spart hundre tusenvis av kroner, som kunne brukes til andre ting. Dersom de mener det er en dråpe i havet, og ikke ville ha noe å si, så vet jeg om mange som ikke synes det, og som kunne hatt god nytte av de pengene.

Så her kommer et konkret forslag til produsentene, fra en som har jobbet i utviklingsland, og sett hva et par hundre tusen kan gjøre: Innkvarter oss journalister på anstendige men rimelige hoteller, og gjør et nummer av at pengene dere sparer gis til ”sultne barn i Afrika”. Da vil dere få et like bra arrangement, mange mennesker kan få en framtid, og dere får goodwill i form av å gjøre noe for andre i stedet for å gjøre et dårlig skjult forsøk på å smøre oss. Send oss så et prospekt på e-post, som viser hvor fint prosjektet dere støtter med disse pengene går. Det er en mye riktigere måte å gjøre det på.

Jeg vet jeg vil få mange journalister på nakken ved å forsøke å frata dem et svært behagelig frynsegode, men jeg tror det vil være sunnere i det lange løp. Og lavere kostnad betyr også lavere terskel for å gjøre noe sammen med journalistene, og det vil øke muligheten for at også de mindre produsentene, og de som ikke har så store markedsmidler kan få til noe nyttig og lærerikt.


Erik Faarlund
Redaktør

Ps. Jeg har bevisst utelatt alle produsentnavn, destinasjoner og hoteller, for ikke å forskjellsbehandle noen. Derfor er det heller ingen bilder her.

Kommentarer (37)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen