Smør deg med tålmodighet

Vi får med nokså jevne mellomrom tips fra våre lesere om at de venter urimelig lenge på å få kloa i den nye iPhone 3GS, men den siste uke har det vært relativt stille. Inntil i går. Da opplyste en leser om at han hadde bestilt nye iPhone i to norske butikker den 6. august, men at han fortsatt stod på venteliste. Samtidig så vi på Telenors nettsider at ”ubekreftet dato” på de mest populære variantene av iPhone 3GS (16- og 32 GB BLACK) var blitt forskjøvet med ytterligere noen uker.
Det hersker liten tvil om at Apple har skylden fordi de ikke klarer å levere nok iPhones til det europeiske markedet, men det har liten betydning for de som har bestilt den populære telefonen fra Telenors nettbutikker – eller venter på at NetCom skal legge ut flere for salg. Statusrapport følger.
Backlog og frustrerte kunder
I motsetning til NetCom, tar Telenor imot forhåndsbestillinger på iPhone. Ettersom interessen for Apples nye touch-mobil tilsynelatende er enorm, har det ført til at mange står på venteliste i ukevis. Vi spør Telenor hvorfor de ikke klarer å kapre til seg nok iPhones til å tilfredsstille etterspørselen.
- Apple allokerer terminaler til det europeiske markedet med bakgrunn i de behovene de forskjellige aktørene spiller inn. Telenor har bestilt et mye større behov for terminaler enn det vi får fra Apple, sier informasjonssjef Elisabeth Evjen i Telenor til Mobilen.no.
- Det skaper backlog og frustrerte kunder og en situasjon vi ikke er fornøyd med. Men Telenor får definitivt sin rettmessige andel av telefoner som er tigjengelige i det europeiske markedet. Det er knapphet på 3GS-telefoner i hele Europa – derfor er problemet gjeldene for alle aktører som selger iPhone, legger hun til.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Bedre i løpet av oktober
Evjen hevder imidlertid at det vil se langt lysere ut i løpet av måneden.
- Vi håper at all backlog skal være håndtert innen ultimo oktober. De siste signalene vi har fått fra Apple er at i siste halvdel av oktober skal det være full tilgang på det behovet Telenor har for telefoner. For alle nye kunder som bestiller iPhone 3GS på nettet i dag er det bekreftet fire ukers leveringstid, sier Evjen.
Er iPhone 3GS virkelig verdt å vente på når det tar såpass lang tid?
- Det må være opp til hver kunde som har bestilt å vurdere. Men jeg kan lett forstå frustrasjonen til kundene som fortsatt venter på sin telefon, svarer hun.
Andre butikker
Det er fullt mulig å kjøpe iPhone 3GS fra øvrige mobilutsalg, og noen kunder rapporterer om raskere leveringstid – andre om lengre – enn fra Telenors nettbutikk.
Er det større sjanse for å få tak i iPhones via f.eks Kjedehuset/Telekiosken enn Telenors nettbutikk?
- Nei, i prinsippet ikke. Men Telenor eier tre nettbutikker – på telenor.no en business versjon og en consumer versjon – i tilegg til Telehusets nettbutikk. Variasjon i ventetid mellom disse butikkene kan forklares ut fra lagerkapasitet, allerede opparbeidet backlog og pådrag. Telefonene Telenor mottar og som fordeles ut i disse kanalene fordeles etter demokratiske prinsipper, og det er ”first come first serve”-prinsippet; De som har bestilt først er de som får først, svarer Evjen.
- Jeg har stor forståelse for kundene som klør i fingrene for å komme i gang med ny telefon, avslutter Telenors informasjonssjef.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Støvfrie NetCom-iPhones
Som nevnt tar ikke NetCom imot forhåndsbestillinger på iPhone 3GS, så her gjelder det å følge med i deres nettbutikk for å kapre til seg en telefon. Dette skaper til dels mindre frustrasjon ettersom man som kunde slipper å vente i en det som kan føles som en evighet. NetCom lover dessuten også at de vil kunne tilfredsstille etterspørselen den kommende tiden.
- Tilgangen på telefoner fra Apple bedrer seg fremover, og vi forventer større partier denne og neste uke. Med en gang vi får inn varer, går disse rett videre til butikkene og netcom.no. Vi har enda ikke opplevd at en iPhone har ligget lenge nok på lager til å få støv på seg, og det har vi tenkt å fortsette med, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom til Mobilen.no.

Network Norway: - God tilgang
Operatøren Network Norway, som faktisk kunne levere nye iPhone 3GS før både NetCom og Telenor, opplyser om at de har bra med telefoner på lager. Network Norway har ingen avtale med Apple om salg og markedsføring av iPhone 3GS på det norske markedet, men sideimporterer sine telefoner fra utlandet. Operatøren lover likevel å gi deg samme garanti- og reklamasjonsrett (som jo også er lovpålagt), og i prinsippet har det ganske liten betydning om du kjøper iPhonen din via offisielle kanaler eller gråimport. Er du lei av ventetiden hos Telenor, eller tomme lagre hos NetCom, vil i alle fall Network Norway prøve å friste deg over til dem.

- Vi i Network Norway har fortsatt god tilgang på iPhone, og telefonene renner ut på grunn av leveringsproblemene til Telenor og Netcom. Vi har en 50/50 deling av kunder som kjøper med- og uten binding. Vi selger til både private og bedrifter. Salg hos Network Norway skjer nå gjennom webshop og våre forhandlere i Officer og Come2gether, sier produktsjef Anders Bristøl i Network Norway til Mobilen.no.
 
- Vi ser at flere og flere vil ha vårt nye abonnement Alt Inkludert til 799,- eksklusive moms til smart-telefonene. Abonnementet inkluderer dataforbruk både på PC og mobilen, i tillegg til 3 000 ringeminutter og 3 000 SMS, legger han til.

Merk at Network Norway primært er en aktør på bedriftsmarkedet, og oppgir derfor sine priser uten merverdiavgift.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen