Slutter å selge opptakere med reklamefjerning

Digitale harddiskopptakere er en nyttig tjeneste for de som ikke har tid eller anledning til å se et ønsket TV-program på et angitt tidspunkt. Man kan i stedet ta opp programmet på en harddisk og se det når man vil senere, men man kan også lett hoppe over reklame ved hjelp av spoling.

Det finnes i tillegg harddiskopptakere med en innebygd funksjon som hopper over reklamer fullstendig, og dette er spesielt utbredt i Japan. Teknologien har ikke vært uten sine kritikere fra TV-bransjen, og nå velger de to siste store produsentene av slike enheter i Japan – Mitsubishi og Toshiba – å legge ned virksomheten.

100 prosent reklamefritt

Reklamefjerningsfunksjonen var å oppdrive på toppmodeller fra Toshiba og på Real LCD TV fra Mitsubishi, men dette skal det nå bli en slutt på. Etter et tungt press fra japanske TV-selskaper og kringkastere, har de to selskapene besluttet å legge ned produksjonen av denne typer harddiskopptakere.

Tidligere har ikke slik teknologi fungert optimalt på grunn av analoge sendinger, men overgangen til digitale sendinger har gjort at opptakere kan oppdage reklame med 100 prosent presisjon. I Japan har TV-programmer og reklame ulike signaler slik at det å skille mellom innholdet dermed har blitt svært enkelt for slike opptakere.

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Er det et skittent spill fra TV-bransjen i denne saken? Graver de sin egen grav med overdrevet reklamebruk? Hva er eventuelt alternativene?

(Kilde: Akihabaranews)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen