Slutt for Panasonic

Panasonic skal slutte å lage GSM-telefoner, og vil ta en pause fra det europeiske markedet i to eller tre år. Dette skjer etter at de ikke har klart å få et solid fotfeste i markeder hvor GSM er utbredt, som her i Europa. Den feilslåtte mobilsatsingen har kostet Panasonics eier, Matsushita Electric Industrial Co. Ltd dyrt. Nå legger selskapet ned flere fabrikker i Asia, Europa og Nord-Amerika. Når de igjen dukker opp i Europa, skal Panasonic utelukkende satse på 3G-telefoner.

Det japanske selskapet skal nå konsentrere seg om å utvikle en Linux-basert plattform for mobiltelefoner som de skal bruke i alle telefonene de selger over hele verden. Panasonic er allerede store på dette området i Japan, og skal bruke sine erfaringer fra dette markedet når de ruller ut 3G-telefoner i Europa og Amerika.

- Vi tror at vår 3G-teknologi og våre produkter vil bli godt mottatt i oversjøiske markeder. Poenget med denne restruktureringen er å konsentrere vår energi om 3G og nyere teknologier, sier Yoshiaki Kushiki, lederen for Panasonics mobildivisjon.

Store i Japan
Målt i markedsandel, ligger Panasonic og NEC på en delt andreplass i Japan, med 15,7 prosent. Historien er derimot en ganske annen i Europa og resten av Asia, hvor Panasonic samlet sett har en andel på én prosent eller mindre. De har i dag ingen tilstedeværelse i det nord-amerikanske mobilmarkedet.

Panasonic er ikke alene om å ha problemer i vestlige markeder. Samtlige av de store japanske mobilprodusentene har hatt problemer med å gi produsenter som Samsung og Nokia konkurranse på det globale markedet, siden de kom inn i markedet sent, og ikke har klart å tilby attraktive billigmodeller.

Et eksempel er Toshiba, som måtte trekke seg ut av det kinesiske markedet, og Mitsubishi som har sluttet å selge mobiltelefoner i Europa. Nahoko Mitsuyama, analytiker for analyseselskapet Gartner, mener grunnen til at Panasonic ikke har klart å ha noen suksess i Europa er at de ikke har vært i nærheten av å bruke så mye penger på reklame som for eksempel Nokia, og ikke har klart å tilby telefondesign som appelerer til vår smak.

4G-pådriver
Panasonic håper på å komme sterkt tilbake om to til tre år når 3G-teknologien har fått fotfeste i Europa. De ser allerede nå for seg å være en av pådriverne bak 3,5G og 4G i vårt marked. Panasonic tror overgangen til høyhastighets mobilnett vil spille en nøkkelrolle i deres suksess, siden brukerne gjerne vil ha multifunksjonstelefoner med fokus på musikk og video, noe de allerede er store på i Japan.

Panasonic begynner sin omstrukturering med å stenge sin fabrikk på Fillipinene, og legger ned en utviklingsavdeling i USA. I tillegg skal de legge ned fabrikkene sine i Tsjekkia, og si opp ansatte ved sin britiske avdeling, som fra nå av kun skal fokusere på utvikling av 3G-telefoner.

Deretter vil Panasonic gradvis slutte å produsere GSM-telefoner i Kina, og kun lage 3G-telefoner ved fabrikkene i landet. Ingen jobber vil gå tapt i Kina, men på verdensbasis vil hele 1400 arbeidsplasser vil gå tapt. Til sammen skal selskapet redusere sin produksjonskapasitet med 21 prosent, og vil heretter være i stand til å produsere 1,5 millioner telefoner i måneden.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen