BankID på mobil var nede

BankID på mobil var nede

Hadde trøbbel med underleverandør.

Sliter du med å logge på nettbanken akkurat nå? Da er du ikke alene. Påloggingsløsningen BankID har problemer, og de rammer brukere av alle operatører og BankID på mobil.

Oppdatert: Klokken 13.24 varslet BankID at systemene virket igjen.

– Det er problemer med BankID på mobil som skyldes en underleverandør. Halvparten av innloggingene feiler. Men du kan bruke kodebrikke i stedet, forklarer BankIDs kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes.

– Vet dere noe om varigheten på problemene?

– Vi prøver å finne ut av det så fort som mulig. Men det er en underleverandør som må løse problemene. Det tar litt tid, men de har lokalisert feilen. Så det gjelder bare å få løst det så fort som mulig.

Uker siden siste utfall

BankID var nylig nede store deler av et døgn da folk strømmet til for å se etter skattepenger den 20. juni.

Den gang gikk KrFs stortingsrepresentant Steinar Reiten hardt ut mot utfallene, og mente at tjenester som BankID er så viktige at de ikke kan falle ut til faste tider på året, så som når skatteoppgjøret kommer.

– De IKT-løsningene som er nødvendige for å overføre penger eller få utført offentlige tjenester er etter min mening et eksempel på kritisk infrastruktur som det viktig at fungerer, sa Reiten.

Bankkunder klager

På Facebook-sidene til Nordea og DnB klager kunder over påloggingstrøbbel. Men løsningen skal altså være kodebrikke - eller å forsøke igjen med BankID på mobil, ettersom halvparten av forsøkene skal gå gjennom.

Artikkelen oppdateres så fort vi får ny informasjon fra BankID.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen