Slik stopper du SMS-tjenester

Har du meldt deg på en innholdstjeneste til mobil, enten frivillig eller ved en feiltakelse, kan det være vanskelig å avbryte det løpende abonnementet. Mobilen.no blir med jevne mellomrom kontaktet av lesere som ønsker hjelp til å stoppe SMS-tjenester, som for eksempel ringetoner, spill, quiz, scoringsvarsler, værmelding og lignende.
Det burde ikke være vanskeligere enn å sende STOPP til det nummeret som sender deg innholdstjenestene, men det nødvendigvis ikke alltid like lett.
Nødvendig med god informasjon
Aspiro, en av de største leverandørene av mobil underholdning på det norske markedet, som også representerer blant andre Cellus, hevder at de oppgir god og tilstrekkelig informasjon om hvordan man kan avbryte et abonnement hos dem. Dette til tross for at en leser tipset oss om at dette fungerte svært dårlig.

(Artikkelen fortsettes.)

Schnuffelbunny fra innholdsleverandøren Jamba.
- Når man starter en abonnementstjeneste fra Aspiro så informerer vi om pris, kundeservicetelefonnummer og hvordan tjenesten kan stoppes. Husker ikke brukeren koden for å stoppe, så holder det å bare sende STOPP til kortnummeret. Så får man en liste med aktive tjenester tilbake og instruksjon hvordan disse kan stoppes, sier informasjonssjef Kristin Breivik Eldnes i Aspiro til Mobilen.no.
- Hvorfor holder det ikke å bare sende STOPP?
- Vi har mange kunder som bruker flere tjenester. For at ikke alle blir slettet umiddelbart så sender vi en liste med tjenestene på SMS slik at brukeren kan velge, hvilken tjeneste som skal stoppes. Dette skjer i henhold til regelverket fra operatørene og forbrukerombudet, svarer hun, og opplyser samtidig om at instruksjonsmeldingene du mottar er gratis.
Nok å sende STOPP?
Mange innholdsleverandører annonserer med at du for eksempel må sende ”StoppFun” eller lignende, for å stoppe tjenesten. Det trenger du imidlertid ikke.
- Det skal være nok å sende STOPP til nummeret du mottar tjenesten fra for å stoppe abonnement på mobile innholdstjenester. Dersom dette ikke fungerer bryter innholdsleverandøren bransjereglene som de er forpliktet til å følge, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Mobilen.no.
- Dersom en forbruker abonnerer på flere tjenester fra samme kortnummer er det greit å sende ut en infomelding om hvordan man stopper de enkelte tjenestene, slik Cellus gjør. Denne meldingen må selvsagt være enkel å forstå og instruksjonene som gis må selvsagt funke, sier Elton Haug.

(Artikkelen fortsettes.)

Seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet
Snakk med operatøren din
Opplever du imidlertid at det er vanskelig å få avsluttet abonnementet ditt hos en innholdsleverandør, bør du ta kontakt med din operatør så for som mulig. Operatøren har mulighet til å sperre innholdstjenesten som er knyttet opp mot ditt telefonnummer, og du kan også be om å sperre mobilabonnementet ditt helt for slike tjenester, eller tillate innholdstjenester inntil en satt grense.
- Du kan sperre for alle innholdstjenester, eller du kan sette en beløpsgrense. Grensene du kan velge mellom er enten kroner 250, 500, 1.000 eller 5.000 per måned, sa informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no i forrige uke.

(Artikkelen fortsettes.)

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.
Dyr support?
Hvis du opplever problemer med å avslutte abonnementet som allerede lopper deg for penger, kvier du deg kanskje også for å ringe innholdsleverandørens kundeservice. Ringer du fra fasttelefon til en av Aspiros tjenester, betaler du 59 øre i oppstart og 70 øre per minutt. Hvis du bruker mobiltelefonen din, koster det mer – men det avhenger av hvilke priser som er gjeldende fra din operatør.
- Det er svært få kunder som henvender seg til oss fordi de har problemer med å avslutte et abonnement. De fleste henvendelser handler om tekniske problemer, for eksempel manglende WAP-oppsett på mobilen. Vi er tilgjengelig på e-post og telefon og mener at vi har den klart beste kundeservicen for leverandører for mobilt innhold, opplyser Breivik Eldnes i Aspiro.
- Vi tar klart avstand fra aktører som ikke gir tilstrekklig informasjon om pris, som ikke leverer det de skal og som ikke er tilgjengelig på verken e-post eller telefon. Vi har et tett samarbeid med operatørene og forbrukermyndighetene for å sikre best mulig service til brukerne, avslutter Breivik Eldnes.
Endringer i juni
Det finnes tilsynelatende en rekke useriøse innholdsaktører på det norske markedet. Likevel er det lite Forbrukerombudet eller noen andre kan gjøre for å stoppe dem etter dagens regler. Operatørene må også ta større ansvar for å få luket ut innholdstjenester som nærmest er for svindel å regne.
En ny markedsføringslov trer i kraft i juni, som åpner for bedre restriksjon av innholdsleverandørene. Inntil da skal det være nok å sende STOPP for å avslutte en innholdstjeneste – og klage til operatøren din og Forbrukerombudet dersom det ikke fungerer.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen