Slik skal Platekompaniet ta Apple

Apple har lenge dominert det lovlige digitale musikkmarkedet med sin butikk Itunes Store. Nå lanserer Norges største musikkbutikk, Platekompaniet, en egen lovlig tjeneste og de har sterk tro på at de kan gi norske musikkelskere noe eksklusivt.

Planlagt lenge
Det er i samarbeid med Telenor Djuice og Aspiro, leverandør av mobil underholdning, at Platekompaniet i morgen vil åpne dørene til sin nye musikkbutikk. Tjenesten skal bli tilgjengelig både via datamaskiner, mobiltelefoner og direkte via MP3-spilleren og målet er å bli Norges største musikkbutikk på nett.

- Vi har lenge hatt en plan om å lansere en løsning for dette og har vurdert flere metoder. For halvannet år siden kom vi i kontakt med Telenor Djuice og diskuterte forskjellige muligheter med dem og valgte da raskt å følge det sporet. Tjenesten som lanseres i morgen er en veldig god tjeneste hvor Aspiro står for teknologien mens Telenor sørger for distribusjonen. Platekompaniet vil komme inn med sin sterke kompetanse på både norsk og utenlandsk musikk, fortalte Espen Lauritzen, nettansvarlig hos Platekompaniet, på en pressekonferanse i dag.


Musikkbutikken vil i morgen bli tilgjengelig både i butikk og på mobiltelefon. Alle sangene legges ut i MP3-format på 256Kbps. Ifølge Sveinung Rindal, som er butikksjef for den nye satsningen vil Platekompaniet også jobbe for å kunne tilby sanger i høyoppløselig flac-format. Ingen av sangene vil ha kopisperrer.

Skal streame musikk til mobil
Samtidig som Platekompaniet og Telenor åpner butikken jobbes det også for at butikken skal få musikktjenesten Wimp som en integrert del. Wimp er utviklet av Aspiro og er en tjeneste for streaming av musikk ikke ulik Spotify. Tjenesten er foreløpig i testversjon og etter planen skal det lanseres en betaversjon i juni. Via tjenesten skal du både kunne lytte til og laste ned musikk. Det er også utviklet en klient til Apples Iphone slik at publikum kan streame musikk direkte til mobiltelefonen. Det er derimot ikke helt satt hvordan denne tjenesten skal integreres i den nye musikkbutikken.

- Aller først skal vi slippe den nye betaversjonen i juni. Vi må da se på hva slags tilbakemeldinger vi får for å kunne vurdere hva som vil fungere og hva som ikke vil fungere, påpekte Per Einar Dybvik, sjef for Aspiro Norge.

Les vår sniktitt på Wimp her.


I første omgang vil derfor tjenesten lanseres som en ren musikkbutikk. Ifølge Lauritzen er tjenesten ved lansering langt fra ferdig og det vil komme på plass flere nye funksjoner etter hvert lover han. Samtidig tror han ikke nødvendigvis det er de fancy funksjonene som vil fenge folks oppmerksomhet.

- Vi har laget en tjeneste som har mye fokus på norsk musikk og informasjon rundt artistene. Vi har en egen redaksjon som skriver biografi for hver enkelt artist. Dermed vil kundene alltid kunne lese litt om bandet og musikken før de kjøper, forklarte Lauritzen.

Foreløpig er det ingen musikkvideoer tilgjengelig i tjenesten som kan gi folk mer inntrykk av bandene de er på jakt etter, men ifølge Lauritzen vil dette komme på plass om kort tid.

Vil selge ukjente artister
Fra før av er det Apple Itunes Store som dominerer det legale markedet for salg av musikk. Men Platekompaniet og Telenor tror deres tilknytning og lokalkunnskap om norske artister vil bli en kraftig utfordring for Apple. Målet er å bli best på norsk musikk. Som en del av dette ønsker de også å la ukjente artister som mangler plateselskap slippe til i tjenesten.

- En av de tingene vi ser mest frem til er tjenesten Juba. I denne tjenesten kan usignerte band sende inn sin musikk å få mulighet til å selge denne hos oss, fortalte butikksjef Rindal.

Band som gjerne vil selge musikken sin, men som ikke har platekontrakt vil da kunne sende inn musikken sin til Platekompaniet som vil vurdere både om de vil selge den videre og om det virkelig er det bandet som har rettighetene som har sendt inn musikken. Disse artistene vil trolig prises lavere enn annen musikk, men ifølge Rindal vil inntektene fra dette salget tilbakeføres til artistene som har sendt inn musikken.

- Vi vil gjerne være med å løfte frem nye artister og vil sørge for råd og veiledning til videre distribusjon for de som ønsker det. Samtidig er dette en mulighet for små artister til å kunne få listeplassering og økt oppmerksomhet, Påpekte Rindal.

- Vi vil samtidig understreke at tjenesten skal fungere som musikkbutikk og ikke plateselskap, la Lauritzen til.


Det blir veldig interessant å se hvordan tjenesten utvikler seg og om den blir godt mottatt av publikum når den lanseres i morgen. Platekompaniet og Telenor vil neppe slå bena under Itunes Store i Norge med det samme, men det er tydelig at de selv gleder seg stort til lanseringen. Det er nok heller ikke uten grunn at butikken ligger en krone lavere i pris for albumer enn det Itunes tar. 79 kroner må du ut med for et album i den nye butikken. Prisen for en enkelt låt vil ligge på 8 kroner, altså det samme som Itunes. Butikken vil også ha flere kampanjer hvor album vil koste 59 kroner og en egen billigseksjon med 69 kroner per album. Med denne prisen håper Telenor og Platekompaniet at de skal selge minst 2 millioner låter hvert år.

Den nye butikken vil du kunne finne på platekompaniet.no/mp3.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen