Slik reklamerer de for SOPA

– Kreativiteten står i fare. Stopp ulovlig fildeling!

Etter at store deler av internett mørkelagt i protest mot lovforslagene SOPA og PIPA i går, tar film- TV- og musikkbransjen igjen. Nå har de rullet ut reklamekampanje sin i USA, som er for SOPA og PIPA.

Stor internettstøtte

Det er liten tvil om at lovforslagene SOPA og PIPA er hete poteter for tiden. Internett-samfunn over hele verden har samlet seg til en massiv opposisjon mot forslagene, og store selskaper som Google, Facebook og Twitter har også vært ute og proklamert sin avsky for sensuren de nye lovene kan medføre. I tillegg fikk SOPA-mostanderne nok en alliert for et par dager siden, da Det Hvite Hus erklærte at de ikke ville støtte lovforslaget.

Nå har imidlertid motparten tatt igjen, ved hjelp av reklamekampanjer finansiert av film- TV- og musikkbransjen. På Times Square i New York kan man nå se gigantiske, elektroniske bannere med støtte for SOPA, samtidig som TV-reklamer kringkastes over hele USA via kanalen MSNBC (deleid av Microsoft, som nylig trakk sin støtte for lovforslagene).

Klar beskjed

Her er reklamebanneren som er satt opp på Times Square i New York.
Her er reklamebanneren som er satt opp på Times Square i New York.

Budskapet til reklamene er klare: Den kreative kulturindustrien i USA står i fare. De blir truet av nettpirater, og de trenger velgernes støtte av lovforslaget som kan sette en stopper for dette: SOPA.

Bak kampanjen står organisasjonen Creative America, som representer store selskaper som NBC Universal, Viacom, Sony Pictures, Warner Bros og Disney.

– Når motstanderne av lovforslagene driver med feilinformering, skremmetaktikker og PR-stunt som å svarte ut sidene sine, syntes vi at det var viktigere enn noen gang å få beskjeden vår ut. Vi vil få folk til å skjønne at disse lovene er smale, effektive og nødvendige tiltak for å kjempe mot utenlandske tyverinettsteder som utnytter amerikanske forbrukere og som koster amerikanere jobber, uttalte Mike Nugent, sjef for Creative America, i en pressemelding.

De har i tillegg sluppet ut sin egen «FAQ»-side (ofte stilte spørsmål), for å belyse saken.

Under kan du se reklamen som blir vist på MSNBC:


Usikker på hva SOPA er?
Les vår kommentar om SOPA

Les også: Dagen internett gikk i svart

(Kilder: Ars Technica, ITavisen)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen