Refleksjon

Slik kapret LG ''hjertene våre''

REFLEKSJON: Da koreanske LG dukket opp i Norge for omtrent seks år siden var de et friskt pust i mobilmarkedet.

Modeller som G7100 og G7050 vekket mye oppsikt på grunn av lekker design og nye løsninger.

LG var ny og spennende, og bød på sprakende fargeskjermer og polyfoniske ringetoner vi aldri hadde hørt maken til.

Men dessverre for LG kom de på markedet i Norge omtrent samtidig som den koreanske storebroren Samsung for alvor begynte å slå seg opp med dyre og lekre modeller. Og mens Samsung på kort tid ble enormt populære blant norske mobilbrukere, havnet LG etterhvert helt i skyggen.

LG ble kjipt

LG Electronics

Stiftet: 1958
Hovedkvarter
: Seoul, Sør-Korea

- Verdens største produsent av plasmaskjermer.
- Verdens tredje største produsent av elektroniske apparater.
- Verdens fjerde største mobilprodusent.

LG er resultatet av sammenslåing av de to koreanske selskapene Lucky og Goldstar. LG står dermed for "Lucky Goldstar".

LG solgte tidligere elektronikk under navnet "Goldstar". Dette merkenavnet var ansett som et lavpris- og lavkvalitetsmerke.

Gikk over til å bruke LG på sine produkter i 1995.


Fra
Fra "hot"...
..til
..til "not"...
...til
...til veldig "hot".

Det var bare de første modellene LG presenterte i Norge som var populære. Etter dette gikk det slag i slag med billige kontantkorttelefoner, og etteraping av Samsungs sukessmodeller.

Selv da LG i blant presenterte noen spennende modeller viste det seg altfor mange ganger at det var nitriste produkter når du fikk dem mellom hendene. LG KG920 er et eksempel på en slik telefon. På en tid da tre megapikslers kamera var det saftigste du fikk, smalt LG til med fem. Synd for LG at KG920 var en elendig mobiltelefon.

Selv da LG prøvde seg på Razr-design med P7200 eller Samsung D500-kopi med S5200 gikk det som det måtte gå. Det var som om telefonene ble laget av koreanske produktutviklere som ikke kjente til hva det europeiske markedet ville ha, men som ble satt til å kopiere andres suksesser.

Det så ut til at LG ikke hadde evne til å gjøre noe nytt og spennende.

LG het tidligere Goldstar, og var kjent som en produsent av lavkvalitetsprodukter til lavpris. Det var noe "Goldstar" over LGs mobiltelefoner også.

LG begynner å røre på seg

I 2006 begynte det imidlertid å skje spennende ting. Designtelefonen KG800, også kjent som Chocolate, ble lansert. Den var kanskje ikke perfekt, men den var et varsel på at noe var i ferd med å skje hos LG. Nå skulle det satses på design, og vanskelige modellnummer skulle byttes ut med navn.

Da vi testet oppfølgeren til Chocolate, KE970 Shine, begynte vi igjen å få troen på LG som en relevant mobilprodusent. Da vi fikk KE850 Prada mellom hendene ble vi overrasket over hvor bra denne lekre trykkskjermmobilen fungerte.

Men det var først da trykkskjermmobilen KU990 Viewty dukket opp at vi oppdaget hva som hadde skjedd med LG. De hadde i det stille perfeksjonert trykkskjermsystemet sitt, og plutselig blitt en produsent som laget spennende produkter.

Telefonene har blitt pene, har gode menyer, de nyeste teknologiene og morsomme funksjoner. Og de fungerer attpåtil bra.

Dette skjer mens storebror Samsung fortsatt virrer rundt som en hodeløs kylling og prøver å "finne seg sjæl". De lager den ene telefonen etter den andre med mange nye og rare løsninger og menysystemer tilsynalatende uten noen overordnet plan.

Storebror har mistet fokus. Sammenlign for eksempel trykkskjermmobilene LG KU990 og Samsung F480, så ser du hva jeg mener.

Samsung kommer

Nå skal vi ikke avskrive Samsung. Vi vet at den koreanske storebroren har menysystemer og teknologier i ermet som potensielt kan bli veldig bra når de bare får samlet seg og får det ut på markedet. Men foreløpig har ikke Samsung maktet å få til det LG gjør.

LG har rett og slett blitt kule. De lager produkter som begeistrer. Vi tør påstå at LGs trykkskjermmobiler i øyeblikket er de eneste som virkelig kan konkurrere med Apples Iphone. Og det sier ikke så rent lite.

LG har som mål å bli verdens tredje største mobilprodusent i løpet av de neste 18 månedene. Med produkter som KU990 og den kommende oppfølgeren KC910 høres ikke dette ut som et uoppnåelig mål.

Billigmodellene må til

Greit nok, markedsandelene står og faller ikke på toppmodellene – det er billigtelefoner solgt i utviklingsland som er kjernen til suksess. Likevel tror vi toppmodellene til LG kommer til å bli viktige brikker i kampen om tredjeplass, og etterhvert også andreplass.

Det er morsomt å se at LG har gått fra "not" til "hot". Og vi er veldig spente på hvor dette ender.

Marius Valle
Ansvarlig redaktør, Amobil

Kommentarer (18)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen