Test

Slik har vi testet hodesettene

Denne musikken er kodet til MP3 med høy kvalitet. Vi brukte MP3-musikk på 192 kbps som er kodet med den anerkjente MP3-koderen «Lame encoder». Dette er en kvalitet som vi tidligere har fastslått at vi ikke klarer å skjelne fra musikk som er kodet med enda høyere kvalitet.

Vi lyttet på musikk fra forskjellige sjangere, og dermed med ulikt lydbilde. Rock med masse fete gitarer og rå og tydelig vokal ble testet. Elektronika med et ekstremt rent lydbilde og svært krevende dynamikk lyttet vi også til. Til sist testet vi med akustisk jazz der akustiske gitarer, sang og perkusjon dominerer lydbildet. Disse sjangerne har forskjellig uttrykk og dynamikk, og ikke overraskende yter de forskjellige produktene forskjellig etter hva slags musikk vi foret dem med.

Vi prøvelyttet på alle hodesettene med alle musikksjangerene koblet til hodesettuttaket på PC-en. Dette gjorde vi med helt stille omgivelser, og kjørte alle settene mot hverandre inntil vi hadde en rekkefølge på hele utvalget. Deretter gjentok vi samme prosedyren for de andre musikktypene vi lyttet til.

Samlet skåre for lydkvalitet teller for halve totalskåren i vår test. Vi lot pop/rock telle 20 prosent, mens elektronika og akustisk jazz talte for 15 prosent hver. I tillegg gir vi prisen 25 prosent av totalen, og kriteriet «design» de siste 25 prosentene. Innenfor designen har vi veid hodesettene (uten kabelen), vurdert komforten i tillegg til å belønne produkter med andre løsninger som volumkontroll på kabelen, eller mer letthåndtert kabelløsning enn bare en lang ledning som slår knute på seg i jakkelomma. Det som vi oftest tenker på i forbindelse med designet, selve utseendet, har fått en vektlegging på 2 prosent av totalen. Dette er uansett den enkeltes personlige vurdering, og ikke noe som vi har valgt å legge særlig vekt på.

En MP3-spiller er ment å være med på tur, og gi oss musikken vår hvor som helst. Da er det viktig for lydkvaliteten at hodesettet stenger ute bakgrunnsstøy. Isolasjonen er også viktig for hørselen vår, ettersom vi ikke trenger å spille så høyt for å få musikken vår i fred. Det kommer trommehinnene våre til å være glade for om noen år.

Derfor tok vi med oss hodesettene på T-banen i Oslo. De gamle, røde togene tilbyr et høyt og jevnt nivå på bakgrunnsstøyen, og er svært egnet for å sjekke hvor godt hodesettene isolerer mot slik støy. Her kjørte vi til vi hadde prøvelyttet alle settene på samme strekket, og hadde en rangering. I tillegg prøvde vi hodesettene uten å være tilkoblet, og brukte eksterne høyttalere som vi skrudde høyere og høyere inntil vi kunne høre lyden. Til sammen utgjør disse testene vår vurdering av evnen til å isolere mot bakgrunnsstøy.

Om tekniske spesifikasjoner

Spesifikasjonene som vi oppgir på hvert enkelt produkt er vekt, frekvensområde og impedans. Etter som ikke alle produsentene oppgir vekten på settene, så veide vi dem selv på en elektronisk brevvekt. Vi tok ikke med ledningene, slik at vektene vi oppgir er nettovekten til den delen som vi bærer.

Det teoretiske frekvensområdet som det menneskelige øret er i stand til å oppfatte er 20 til 20 000 Hertz (Hz). Dette området klarer øret når det er splitter nytt og lite brukt. Voksne mennesker vil vanligvis ikke være i stand til å oppfatte hele dette området, der de høyeste frekvensene blir borte først. Selv om dette er den fysiske virkeligheten, så ønsker vi at høyttalerne skal kunne levere så stort område som mulig, og gjerne større enn hva vi er i stand til å høre. Dette kommer av at høyttalerne vil være mest anstrengte når de lager lyd på grensen av sitt arbeidsområde. Jo lengre unna grensen er i forhold til hva vi kan høre, jo mer uanstrengt jobber høyttalerne, og dermed så lager de langt renere lyd.

Impedans er den elektriske motstanden som høyttalerne lager når de er i drift. Dette tallet er en indikasjon på hvor lette høyttalerne er å drive for spilleren. Jo lavere tall, desto mindre motstand gir de spilleren når de brukes. Dette tallet er noe vi vanligvis ikke bryr oss så mye om, for det spiller ingen rolle om vi må skru spilleren til 4 eller 7 for å få det lydtrykket som vi ønsker.

Dersom tallet blir for høyt, må en imidlertid være mer på vakt. Da bør man teste om spilleren klarer å drive høyttaleren til det volumet som en ønsker, før man kjøper hodesettet. Vi har med et slikt sett i vår test, der impedansen er på 250 Ohm. Det medførte at vi måtte skru lyden nesten til maks for å få lydtrøkket vi ville ha. Klarer ikke spilleren din å drive et hodesett som er så tungt å drive, er løsningen å velge en annen spiller eller et annet hodesett.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen