Test

Slik har vi testet bil-GPS

Det aller viktigste kravet til en GPS for bil, er jo selvsagt at den finner fram. Det krever at den er presis nok til å finne nøyaktig posisjon i trafikkmaskiner og i bygatene, slik at den virkelig kan bidra der vi trenger mest hjelp. Det er på langt nær like vanskelig å henge med når vi kjører på landeveien, og det klarer alle GPS-ene godt nok.

I tillegg må de geografiske dataene som finnes inni GPS-en være gode nok, detaljerte nok og oppdaterte nok. Selve kartdataene kommer fra en av to leverandører, men disse kartene finnes i en rekke forskjellige pakker og utgaver. De enkelte GPS-fabrikantene legger i tillegg annen informasjon som gjør navigasjonen bedre inn i GPS-en.

Disse tingene har vi lagt aller mest vekt på under testingen vår. Navigasjonen har fått 35 prosent av totalvekten i sammenlikningen, der elementer som presisjon, adresser, dekningen på de innebygde kartene, hastighet på rekalkulering av ruter og hvordan GPS-en håndterer å arbeide uten satellittdekning inngår her. Måten vi har testet på, er dels ved å kjøre tur med GPS-ene, og dels ved å gjøre oppslag for å se hva de har å foreslå.

Les flere artikler:
- Stortest av GPS for bil (hovedartikkel)
- Test av Blaupunkt TravelPilot 500
- Test av Harman/Kardon GPS-810
- Test av Garmin Nüvi 765
- Test av Garmin Nüvi 5000
- Test av Mio Moov 580
- Test av Navigon 7210
- Test av Navigon 8110
- Test av Tomtom GO 930 Traffic
- Test av Tomtom XL Europe 22
- Slik har vi testet bil-GPS

Navigasjon testkjøringer
Forrige gang vi testet GPS-er for bil fant vi fram til noen adresser som utfordret produktene. De hadde forskjellige forslag og grad av vellykket navigasjon til disse adressene, og disse brukte vi om igjen i denne testen.

Til å begynne med kjørte vi mellom to adresser i Bærum. I den ene enden var adressen på et næringsbygg med flere husnumre i kvartalet. I den andre enden var adressen på et område som ligger inntil veien som adressen hører til.

I tillegg har vi brukt en vanskelig adresse i Oslo, der huset vi ønsker å bli vist veien til, ligger på en blind stikkvei som ligger 50 meter ut fra gata som adressen hører til. For å gjøre saken enda vanskeligere, så ligger gata oppå en annen vei som går i tunnel under. For lokalkjente, brukte vi en adresse som ligger på Smestadlokket, der Ring 3 går i tunnel rett under.

Ingen av disse adressene er nybygde, slik at alle GPS-ene har hatt evig god tid på å få informasjon om adressene inn i databasene sine. Likevel påførte disse adressene forskjellig grad av besvær for GPS-ene.

Den siste kjøretesten vår, foregikk i tunnel. Vi valgte Ekebergtunnelen i Oslo fordi den har en avkjøring/veikryss inni fjellet, og vi lurte på hvordan GPS-ene kan klare å vise veien her.

I tillegg kjørte vi bevisst feil på det første adresseparet i Bærum, og startet stoppeklokka idet vi kjørte ut på en parallell vei til den GPS-en ønsket å bruke. Dette gjorde vi i begge retninger med samme fart, og tidene vi presenterer for rekalkulering av ruten er gjennomsnittet av disse målingene.

Adresser stikkprøver
Vi har også gjort noen adresseoppslag på steder vi har lokal kjennskap til adressene, uten å kjøre ruten. Vi har brukt adresser i Bodø og på Tretten i Gudbrandsdalen for disse stikkprøvene. Disse adressene er valgt for å se om datakvaliteten er begrenset til sentralt østland og store byer, eller om en kan forvente å bli vist til døra også utenfor de største sentrene.

Vi valgte både gamle adresser som har vært der i mange år, i tillegg til et par adresser som er helt nye. I det ene tilfellet har ikke gaten fått navn ennå, den har bare et kommunalt veinummer.

Brukervennlighet
Det neste kravet vårt til GPS-ene, er at de skal være enkle å bruke. I dette ligger det at det skal gå raskt og enkelt å sette dem opp, og starte opp navigering. Dette punktet har vi vektet til 30 prosent av totalskåren i terningkastene vi presenterer.

Elementer som inngår i dette testkriteriet, er blant annet oppsett av enheten, menysystemet og språkalternativene, innebygde hjelpefunksjoner, hvor lett det er å starte opp navigasjon og legge inn adressen vi vil til og hva slags informasjon GPS-en viser på skjermen og gir på høyttaleren mens vi kjører.

Pris og design
De siste hovedkriteriene i denne testen er pris som er vektet med ti prosent, og design som er vektet med 25 prosent. Designet går på fysisk størrelse og vekt, skjermens størrelse, hvordan grafikken presenteres på skjermen, og i tillegg tilkoblinger og andre funksjoner som måtte være innebygd i produktet.

Disse hovedkriteriene er det som vi presenterer i poenggivingen til hvert produkt, og kombinasjonen av dem danner grunnlaget for hvilket terningkast vi gir produktet.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen