Slik fjerner du operatørsperren

Selv om bindingstiden som du forpliktet deg til å godta da du kjøpte den billige mobiltelefonen for lengst er over, kan det være at telefonen din fremdeles er sperret.

Telenor og Netcom

Dersom du er kunde hos Telenor eller Netcom og ikke selv har fjernet operatørlåsen, kan vi faktisk fastslå at den er det.

Som Mobilen.no har skrevet om tidligere, legger nemlig begge de store operatørene opp til at kunden selv må fjerne sperren.

Slik gjør du

For at du skal klare å fjerne operatørsperren, må du kjenne til det såkalte IMEI-nummeret på mobilen din. Dette er et serienummer som er unikt for din telefon.

Det finnes to måter å finne nummeret på:
  • Tast *#06# og les av nummeret som dukker opp i mobilskjermen.
  • Eller løft opp batteriet og se etter et femtensifret nummer på innsiden av mobilen. Nummeret sitter sannsynligvis på et klistremerke, og kan være delt opp av skråstreker (for eksempel slik: 355662/00/998141/0).
Når du har notert ned nummeret, går du til din operatørs hjemmeside og taster det inn i låskodefeltet.
  • For Telenor-kunder: http://telenormobil.no/kundeservice/operatorlas/vishentoperatorlaskode.do.
  • For Netcom-kunder: https://netcom.no/kundeservice/koder.html.
Dersom bindingstiden din er over, skal du straks få opp koden som fjerner låsen på telefonen din, og den kan fritt benyttes hos hvilken som helst mobiloperatør.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen