Guide

Slik fjerner du bildestøy

Støyreduksjon med Adobe Camera RAW og Photoshop CS3

 

I del 1 av denne guiden lovet våre lesere en del 2 der vi ville se nærmere på ulike metoder for reduksjon av bildestøy når slik støy først er oppstått. Denne delen vil med andre ord ikke handle om hva man kan gjøre for å unngå at støy oppstår (det så vi på under "Preventive tiltak" i del 1), men hva man kan gjøre for å bli kvitt mest mulig av den støyen som måtte være i bilder man alt har tatt.

Ofte kan det være en idé å prøve å fjerne støy i forbindelse med RAW-konverteringen (som dersom man har tatt bildene i RAW, representerer det første stadiet i bildebehandlingen). De fleste programmer for RAW-konvertering byr på denne muligheten, men den kan ligge mer eller mindre gjemt i programmenes undermenyer, og de eksakte metodene for støyfjerning varierer.

I denne omgang har vi valgt å bruke RAW-konverteren Adobe Camera RAW (heretter ACR) som eksempel på mulighetene for støyfjerning ved hjelp av RAW-programmer. Dette fordi ACR er et program som svært mange fotointeresserte har tilgang til, siden det følger med både Adobe Photoshop Elements og de nyere CS-versjonene av Photoshop. Samtidig er ACR en av verdens mest brukte RAW-konvertere, selv om en del Photoshop-brukere foretrekker andre programmer til arbeid med RAW-filer (noen eksempler er Bibble, BreeezeBrowser, Capture One og naturligvis Lightroom).

ACR innstillinger
Menyen for støyreduksjon, noise reduction, (og skarping) i ACR.

Men det finnes også et verktøy for støyfjerning i selve Photoshop. Et av spørsmålene vi vil prøve å besvare på denne siden er hva som fungerer best – å fjerne støy i forbindelse med RAW-konverteringen, eller vente med dette til bildet kan åpnes i Photoshop.

Under er to web-versjoner av et bilde tatt i RAW ved ISO 1250, med et Canon EOS 5D speilreflekskamera. Grunnen til at ISO ble satt såpass høyt, var ønsket om å fryse båten til høyre i bildet, som var i nokså rask bevegelse. ISO 1250 muliggjorde en rask lukkertid, men førte til en god del støy i bildet, særlig i de mørkere partiene i himmlen, og i det mørke vannet.

Rett fra ACR, ingen støyreduksjon
Bilde fra ACR. Ingen støyreduksjon.

Bildet over ble kjørt rett igjennom ACR med alle innstillinger unntatt de for støyreduksjon på standard/default. ACR utfører vanligvis litt støyreduksjon – vi satte i dette tilfellet all støyreduksjon til null.

Legg merke til at det i det lille bildet over nesten ikke er mulig å se noe støy, selv om det er forsiktig skarpet for web (Unsharp Mask 150/0,2) og lagret i høy JPEG-kvalitet. Dette skyldes at web-versjonen er redusert så mye i størrelse i forhold til originalen at støyen i praksis nesten er blitt eliminert.

Bildet under stammer fra samme RAW-fil som det over, og den eneste forskjellen på de to er at bildet under ble utsatt for støyfjerning i ACR (Luminance 70, Color 40). Et trenet øye vil kunne se en liten forskjell på støynivået i himmelen i disse to bildene, men noen fullgod bedømming av støynivået er det ikke mulig å gjøre så lenge vi ser på så små versjoner. La oss tatt en kikk på utsnitt i hundre prosent.

Fra ACR, støyreduksjon gjort
Bilde fra ACR. Støyreduksjon: Luminance 70, Color 40.

Her er et utsnitt fra øvre venstre hjørne av det første bildet vist over, det som ikke ble utsatt for noen støyfjerning:

Bilde fra ACR. Ingen støyreduksjon.

I hundre prosents visning kan vi lett se effekten av støyreduksjonen:

Bilde fra ACR. Støyreduksjon: Luminance 70, Color 40.

Ikke verst! Den mørkeblå himmelen ser mye bedre ut (selv om det fortsatt er noe støy igjen), og motivdetaljene langs kanten av det mørke berget er nesten upåvirket av støyfjerningen.

Men hvordan er det gått med motivdetaljene i andre deler av bildet? Støyfjerning vil ofte innebære at man må inngå et kompromiss mellom fjerning av støy og bevaring av detaljer. La oss inspisere den delen av bildet som inneholder båten, som jo var årsaken til at alt dette trøbbelet begynte. Først et utsnitt fra versjonen uten støyreduksjon:

Rett fra ACR ingen støyred
Bilde fra ACR. Ingen støyreduksjon.

Deretter et utsnitt fra versjonen med støyreduksjon:

Bilde fra ACR. Støyreduksjon: Luminance 70, Color 40.

Jo da, noen fine detaljer er gått tapt, men båten er lite påvirket, og med tanke på hvor godt støyreduksjonen virket på støyen i den blå himmelen, må versjonen over kunne sies å utgjøre et helt akseptabelt kompromiss. Hadde vi vært veldig pirkete, kunne vi ha satt sammen flere ulike RAW-konverteringer, én for de jevne flatene (med støyreduksjon) og én for områdene med detaljer (med lite eller ingen støyreduksjon), for eksempel, men det er ikke nødvendig i dette tilfellet.

Hva kan Photoshop gjøre? Funksjonen for støyreduksjon i Photoshop CS3 heter (naturlig nok) Reduce Noise, og befinner seg under Filter > Noise.

Filter > Noise > Reduce Noise i Photoshop

Under er et skjermbilde av Reduce Noise-menyen. Til venstre er en forhåndsvisning av effekten av innstillingene på bildet, til høyre er innstillingene som vi til slutt endte opp med (Advanced gir muligheten til å bruke ulike grader av støyfjerning på de tre fargekanalene, men dette var til liten nytte i dette tilfellet).

Reduce Noise-innstillinger og forhåndsvisning

Strength handler om hvor hardt filteret går til verks. Står Preserve Details for høyt, blir støyreduksjonen lite effektiv. Å ta Color Noise Reduction for høyt opp fører til klart negative bivirkninger

Interessant nok viste det seg å være vanskelig å få himmelen like ren med Reduce Noise som den ble som etter støyreduksjon i ACR. Selv etter en god del eksperimentering, og bruk av filteret på nesten full styrke, var det fortsatt mer støy i himmelen enn det var etter den relativt lettvinte støyreduksjonen med ACR.

Resultatet av overnevnte støyreduksjon med Reduce Noise i Photoshop.

Effekten av Reduce Noise på detaljene.

Under er det ferdige solnedgangsbildet – resultatet av både støyreduksjon og kombinering av flere ulike eksponeringer ved hjelp av lag og masker.

Det ferdige bildet
Det ferdige bildet

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen