Slik er Googles Facebook-konkurrent

– Dette er noe folk etterlyser, sier medieviter om den nye tjenesten.

Google har tidligere prøvd seg med en allsidig sosial tjeneste på nettet. Prosjektene «Wave» og «Buzz» er imidlertid generelt ansett for å være mislykkede forsøk som ikke har vært i nærheten av publikumsappellen til tjenester som Facebook og Twitter

Google har lært av dette, og lanserer nå en ny sosial tjeneste som skal gå i strupen på supersuksessen Facebook – Google+.

Konsept ligner veldig på Facebook, det gir brukerne mulighet til å dele og diskutere personlig status, bilder og lenker med venner. Målet for Google er at det sosiale nettstedet skal fungere mer slik det sosiale livet ditt fungerer, nemlig at du kan avgjøre hvem av vennene dine som får vite hva.

Hovedproblemet med den opprinnelige versjonen av Buzz var at Google ikke tok personvernet på alvor. Alle kontaktene fra Gmail og andre tjenester til en aktuell bruker ble automatisk lagt til brukerens liste. Nå skal brukerne selv skal kunne klikke-og-dra kontakter til forskjellige grupper.

Det er et konsept flere har tro på.

Ida Aalen, medieviter og har skrevet masteroppgave om Facebook

– Problemet med sosiale medier, særlig Facebook, er at alle vennene dine er en stor suppe.

Det er vanskelig å skille mellom sosiale sfærer slik som familie, jobb og nære venner forteller Ida Aalen på telefon til Hardware.no.

Ida Aalen er utdannet medieviter og har skrevet masteroppgave om Facebook. Til vanlig jobber hun som interaksjonsdesigner hos NetLife Research. Hun er utenlands når vi tar kontakt, og har selv ikke hatt muligheten til å se på Googles nye tjeneste ennå.

Prosjektet er foreløpig kun åpent for en liten gruppe brukere, men man kan registrere seg på plus.google.com, dersom du ønsker å få en melding når tjenester åpner for alle.

Grupper er en grunnfunksjon

Med grupper menes for eksempel kolleger, skolekamerater, reisefølge og lignende. Google+ kommer også til å tilby mulighet for gruppemeldinger og videochat.

Forskjellen er at i Google+ skal gruppene være en grunnfunksjon, og ikke et valgalternativ som i Facebook, og dermed skal det være enklere å holde styr på hva som deles til hvem.

Sosiale sfærer, hvem du ser på som nær familie, kollegaer, nære venner og da gjerne kombinasjoner av disse er gjort mye forskning på. Paul Adams har forsket mye på slike sfærer verden over. Han jobbet tidligere som leder for sosiale undersøkelser hos Google, men gikk for et halvt år siden over til Facebook.

– Her er det fult mulig at Facebook har fått litt innsideinformasjon om Googles prosjekt forteller Aalen.

– Det er et problem med Facebook at sfærer blandes. Det å dele inn i grupper er noe folk etterlyser. En ulempe med sfærer er at det er vanskelig for folk å dele venner i grupper. Det er mange akser det skal sorteres på, sier Aalen

– Folk vil egentlig ikke sortere vennene sine. En annen løsning som er brukt i andre sosiale medier er at man skiller på egenskaper ved en selv, hvem som skal vite hva om deg. Du vil ikke at moren din skal få vite om byturen i helga, men siste statusoppdatering om bikkja.

Sorteringen er alfa & omega

Hvorvidt Google vil slå an blant verdens nettbrukere eller ikke er det mange meninger rundt. Enkelte markedsanalytikere avisen New York Times har vært i kontakt med mener Google kommer for sent på banen med det nye prosjektet. De som allerede bruker Facebook aktivt, kommer neppe til å gå over til Google+, eventuelt å bruke begge tjenestene samtidig, melder avisen.

– Facebook har blitt stedet der de du kjenner er. All informasjon om vennene dine er der. Hvis Google+ skal spre seg må det være nyttig for mindre grupper først. Det må gi en merverdi, fra en sosial gruppe til en annen. Twitter er en slik nisje, der går du ut mot folk du ikke nødvendigvis kjenner like godt som vennene dine på Facebook, spesielt her i Norge, forteller Aalen.

– For Google er det helt avgjørende hvordan denne sorteringen blir. Google prøver å løse et problem som er reelt, men vanskelig. Google er et ingeniørselskap, de har teknisk gode løsninger. Men, det må funke for folk i praksis, konstaterer Aalen.

Se konseptet i bruk

Google har lagt ut en rekke videosnutter på YouTube som illustrerer prosjektet. Følgende videosnutt gir deg et raskt overblikk over tjenesten.

(Kilde: New York Times)

Kommentarer (39)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen