Slik blir framtidens bank

Den første nettbanken i Norge åpnet i 1996, og siden den tid har alle de store bankene kommet med nettløsninger som lar deg betale regninger, sjekke saldo og overføre penger uten å måtte bevege deg utenfor døren. Men i den prosessen har én ting fra gamle dagers tur innom din bankfilial gått tapt – den personlige kontakten med din kundebehandler.

Det skal neste generasjons bankløsninger fikse på. Teknofil møtte representanter for Glitnir bank, EDB Business Partner og IBM for å høre mer om hvordan framtidens bank vil se ut.

- Den eneste forskjellen på de ulike nettbankene i dag er om de er gebyrfrie eller ikke, og eneste tjenesten er transaksjoner. Bankene må differensiere seg for å gjøre seg verdifulle for kundene, og tilby individuelle kunder løsninger og muligheter, sier Jan Ludvig Werner, forretningsutvikler i IBM.

Full kontroll

I praksis betyr det at du selv mye enklere skal kunne sette sammen hvordan nettbanken din skal se ut, og hente inn den informasjonen du selv vil ha tilgjengelig – det være seg hvor mye du brukte på klær eller matvarer forrige uke, eller hvordan renteutviklingen påvirker boliglånet ditt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Du skal selv kunne styre hva du vil ha på skjermen din, og det skal bli enklere å komme i kontakt med din kundebehandler.

Glitnir bank er allerede i ferd med å implementere løsningen, og trekker blant annet fram muligheten til å chatte med din egen kundebehandler som et av elementene som skal gjøre bankopplevelsen personlig igjen.

- Fordi kundebehandleren har tilgang til samme informasjon til deg, vil svar på lånesøknader og andre henvendelser kunne behandles kjappere, for eksempel via en chat-løsning, sier Erlend Drilsvik, leder for privatmarkedet i Glitnir.

Ett skritt av gangen
Banken jobber nå med å få opp systemene, og teknologien er allerede på plass, men Glitnir kommer til å gjøre endringene trinnvis. De mest avanserte funksjonene vil du med andre ord måtte vente en stund på, men det Teknofil fikk se var meget spennende. Nytt i denne neste generasjons nettbank er at du selv bestemmer hva som skal være på skjermbildet ditt når du logger inn - siste bevegelser på kontoen din, hvordan aksjene dine har gått, hvordan du ligger an i forhold til budsjett og mye mer.

Løsningen er basert på åpne standarder, som betyr at andre kan lage tjenester til systemet. For eksempel kan du ha et diagram som viser hvor mye du har brukt på matvarer, klær, underholding eller andre utgifter den siste uken. En annen mulighet er live oppdatering av hvordan renteutviklingen påvirker hvor mye du må sette av til boliglånet hver måned.


Du kan selv velge hvordan informasjonen i nettbanken din skal presenteres, og sette opp SMS-varsling for eksempel når du har overskredet ukens budsjett.

Du kan også sette opp en nyhetsgenerator på nettbanken din slik at du får siste nytt om tema du er interessert i, for eksempel boligprisutviklingen, aksjene du følger eller hvordan renta går. Enda flere nyttige tjenester blir tilgjengelig når identifiseringsløsningen bank-ID rulles ut i Norge (se egen faktaboks).

- Vi ser for eksempel for oss å gjøre et samarbeid med et forsikringsselskap, og med bank-ID kan kunden gjøre bindende avtaler med andre parter i sin nettbank. For oss som utfordrerbank er bank-ID veldig spennende, ikke minst fordi kunden da kan flytte sitt kontonummer fra én bank til en annen, slik det er vanlig med mobilnummer når du bytter operatør, sier Drilsvis i Glitnir.

Også på farten
En slik nettbankløsning vil naturligvis også bli tilgjengelig fra mobilen din.

- Folk vil ha banktjenestene sine tilgjengelig på den ene dingsen de alltid har med seg, nemlig mobilen. Vi ser at særlig i ferien er det mange som tar i bruk mobilbankløsninger, sier Asbjørn Hønsvall, informasjonssjef for bank og finans i EDB Business Partner.

Litt lengre fram i tid ser han for seg at vi ikke lengre har egne bankkort for å betale og ta ut penger med. Visa-kortet kommer i framtiden til å være en del av mobilen din.

Men alle disse nye og spennende løsningene krever naturligvis ekstra sikkerhet. Jo mer du kan gjøre via nettbanken, jo mer attraktivt for svindlere og kriminelle er det å få tilgang til din kontoinformasjon.



Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen