Slik ble landskampen produsert i 3D

VIDEO; Bli med inn i skandinavias nyeste produksjonsbuss.

Selv om det norske landslaget ikke greide å kvalifisere seg i går kveld, ble det forsatt en historisk aften på andre måter. Det var nemlig første gang en landskamp ble produsert i 3D på norsk jord.

Kampen som tilslutt endte 3-1 til Norge, kunne du se på TV 2 3D. Bak den historiske sendingen var det TV 2 som var hovedvert, OB-Team leverte produksjonen med hjelp fra grafikkselskapet Virzt, og til slutt stod Canal Digital for distribusjonen av de tre dimensjonene hjem til din 3D-TV.

Hardware.no tok turen opp til Ullevaal Stadion noen timer for avspark for å ta en nærmere kikk på den historiske 3D-produksjonen.

Ny 3D-buss

OB-Team er et selskap som er eid av TV 2, og de produserer blant annet Tippeliga-kampene du ser på TV hver uke. I alt produserer de rundt 1 400 sendinger i løpet av et år. Da er også produksjoner for blant annet NRK, SVT, NFF og TV Norge tatt med i regnestykket.

Tidligere i sommer fikk OB-Team Skandinavias første produksjonsbuss som kan produsere sendinger i 3D. HD 3 som bussen heter, var en av i alt tre produksjonsbusser som var på plass for å dekke begivenhetenes gang ved Ullevaal i går kveld.

Se video fra inni bussen nederst i artikkelen

"Bare" fem 3D-kameraer

Produksjonstrailerne til OB-Team.
Produksjonstrailerne til OB-Team.

Til å videreformidle kampen ble det som nevnt brukt tre produksjonsbusser. Den ene produserte kampen for kypriotisk TV, mens de to andre ble brukt til TV 2s sendinger. Den ene tok seg av den vanlige HD-sendingen, mens den siste (HD 3) produserte 3D-sendingen.

I alt ble det brukt flere titalls kameraer til å dekke kampen, men "bare" fem av disse til brukt til 3D-sendingen. Det kreves nemlig omtrent like mange personer til å produsere 3D med fem kameraer, som det trengs til den vanlige HD-sendingen.

Dobbel produksjon enn så lenge

Foreløpig må det brukes to produksjonsteam til å lage hver sin sending. Dette krever naturlig nok mye resurser og koster ikke minst mye penger. Men i fremtiden vil det antagelig kun trenges en produksjonskjede for å gi deg både 2D- og 3D-sendinger fra forskjellige begivenheter.

Da vil de kunne samkjøre opptakene som gjøres av et 3D-kamera. Dette kameraet vil da utenom å ta opp i 3D, også levere informasjon til en 2D-sending. Denne type produksjon vil forenkle produksjonen mye, men ikke alle aktiviteter kan produseres med ett kamera. Som for eksempel fotball.

Forskjellige kameraposisjoner

For 3D-kameraer som skal filme fotballkamper må stå lengre ned mot banen enn det vanlige 2D-kameraer må. Grunnen til dette er at du ikke skal få en feil opplevelse av selve kampen. For står 3D-kameraene for høyt over banen vil det nemlig oppleves som at spillet foregår i en oppoverbakke.

2D-kameraer på sin side vil trenge å komme lengre opp fra bakken for å gi deg bedre oversikt over hva som skjer på banen.

Produksjonssjef Jens Cornelius Knudsen i TV 2. I bakgrunn ser vi Per Arild Berge i OB-Team
Produksjonssjef Jens Cornelius Knudsen i TV 2. I bakgrunn ser vi Per Arild Berge i OB-Team

– Hovedkameraene vi bruker under produksjon av fotballkamper er som regel plassert slik at de har mellom 36-40 graders vinkel ned mot banen, forklarer Jens Cornelius Knudsen, TV 2s sportsproduksjonssjef.

De fem 3D-kameraene som ble brukt til å produsere gårsdagens kamp var plassert som følgende:

Hovedkameraet stod på den ene langsiden sammen kameraet som brukes til nærbilder av spillerne. Tre av de fem kameraene var såkalte speilkameraer, der det ene kameraet er vertikalt montert og peker opp i mot et speil. Dette fordi det ikke lar seg filme i 3D på så kort avstand. De tre kameraene var nemlig plassert lavt langs banen. Det ene helt nede ved siden av det ene målet, men de to andre var omtrent tre meter over bakken ved hvert sitt hjørneflagg.

21 personer

For at 3D-sendingen skulle bli en realitet, trengtes det i alt 21 personer for å gjøre jobben på Ullevål Stadion i går kveld.

Fordelingen over hvem som gjorde hva var følgende:

  • Én produsent
  • Én teknisk leder
  • Fem fotografer
  • Fem konvergensteknikere
  • Én stereograf
  • Én kamerakontrollør
  • Én billedmikser
  • Tre EVS/Slow-Operatører (Repriser osv)
  • To lydteknikere
  • Én grafikkoperatør

OB-Team

OB-Team


Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen