Performance-modellen av Tesla Model X ble fredag kuttet i pris med 13 000 dollar i USA.  Også i Norge var priskuttene store.
Performance-modellen av Tesla Model X ble fredag kuttet i pris med 13 000 dollar i USA. Også i Norge var priskuttene store. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Slik vil Tesla kompensere kundene etter det massive priskuttet forrige uke


Annonsør­innhold
Les hele saken »

I tillegg til endelig å lansere innstegsversjonen av Model 3 forrige uke, varslet Tesla også at de legger ned de fleste av butikkene sine og kutter prisene på Model S og X med ganske solide summer.

En Tesla Model S Long Range, tidligere kalt 100D, kostet for eksempel 823 300 kroner før priskuttet, 771 000 kroner etter (pluss vrakpant og dokumentavgift), mens priskuttene var enda større for Performance-variantene av Model S og X. 

Det skal imidlertid sies at Tesla samtidig delte selvkjøringsfunksjone sine i to pakker og dermed i praksis økte prisene på disse tilvalgene, som forklarer noe av priskuttet. Tesla-sjef Elon Musk sa for øvrig at priskuttene i snitt var på seks prosent over hele modellutvalget. 

Større kutt andre steder i verden 

Enkelte steder i verden var priskuttene også heftigere enn i Norge, og Global Times skriver for eksempel om en kinesisk kunde som opplevde at prisen på bilen han akkurat hadde mottatt sank med 174 300 yuan, nesten 225 000 kroner, etter priskuttet. 

I Taiwan gikk kunder så langt som å protestere utenfor en Tesla-butikk på grunn av priskuttet, først sett av Electrek

 

Enten halv pris eller gratis oppgradering 

Så hvordan vil Tesla blidgjøre kundene som så prisen på bilen sin falle med store summer over natten? Det spørs om du hadde fått den levert før prisjusteringen eller ei, viser det seg. 

Hadde du ikke mottatt din Tesla før priskuttet fredag, får du oppgradere til enten Autopilot eller Full Self-Driving gratis. Har du allerede mottatt bilen må du ta til takke med halv pris på oppgraderingen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Alle kunder som har tatt levering av sin Tesla før prisjusteringen fredag 1. mars 2019, uansett når, kan oppgradere til Autopilot eller Full Self-Driving Capability for halvparten av det disse funksjonene vanligvis koster etter levering, skriver kommunikasjonsrådgiver Nora Wisløff Egenæs i Tesla Norge i en e-post til Tek.no. 

Det stemmer overens med det Tesla-sjef Elon Musk fortalte pressen etter at priskuttet ble varslet. Autopilot-pakken koster vanligvis 33 100 kroner om den aktiveres etter levering, Full Selv-Driving-pakken 59 000 kroner. Dette er også priser Tesla har endret støtt og stadig. 

Ingen refusjon 

Har du ikke mottatt bilen din enda kommer du imidlertid hakket bedre ut av det.

– Alle kunder som har bestilt en Tesla, men som ikke har tatt levering før prisjusteringen fredag 1. mars 2019, får en av Autopilot-pakkene gratis. Dersom kunden ikke har konfigurert bilen med Autopilot-pakken, får de Autopilot (Autosteer og Traffic Aware Cruise Control). Dersom kunden har konfigurert bilen med Autopilot-pakken får de Full Self Driving Capability (Navigate on Autopilot, Summon, Autopark og framtidige funksjoner), skriver Egenæs. 

– Det er altså ikke slik at de som akkurat har mottatt bil til «gammel» pris får noen refusjon eller annen kompensasjon utover halv pris på Autopilot eller Full Self-Driving? 

– Det stemmer, sier Egenæs. 

President i Tesla Owner's Club Norway, Satheesh Varadhajaran. Foto: TOCN

– Alltid en viss risiko 

President Satheesh Varadhajaran i eiergruppen Tesla Owner's Club Norway sier til Tek.no at det alltid bringer med seg en viss risiko ved å være tidlig ute med noe nytt. Han reagerer ikke overvettes negativt på Teslas fremgangsmåte. 

– Om man føler seg straffet eller urettferdig behandlet skal jeg ikke gå veldig dypt inn på. Men jeg tror de fleste ser den positive effekten av nyvinningene som stadig gjøres. Tesla har også vært til dels imøtekommende og gitt kundene litt ekstra for «bryet». Denne gang var det altså oppgradering av en ganske så dyr Autopilot eller Full Self-Driving, gratis eller til en redusert pris.

– Det mange glemmer er at man teoretisk sett har bestilt og betalt for bilen man ønsket seg på daværende tidspunkt, ikke en fremtidig og annen type bil, sier Varadhajaran. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen