Intervju
Arturas er en del av Street View-teamet til Google, og operatøren som knipset bilder av Aker Brygge denne uken. (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no)

Slik tar Google Street View-bilder på de fjerneste steder

Vi ble med Google for å se hvordan bildene tas.

Oslo/Tek.no: Googles kartfunksjon Street View startet som en liten idé under en helt vanlig arbeidsdag hos Google. Kanskje bare som en liten tegning på en serviett under lunsjen, eller som en spontan tanke kastet ut i kontorlokalet en sen fredag. Tross alt, det er slik mange av Googles mest populære produkter har blitt unnfanget – i løpet av de åtte timene hver uke samtlige av Googles ansatte helst skal gjøre noe helt annet enn det de faktisk er ansatt for. 

I dag er Street View en massiv visuell utvidelse av den tradisjonelle kartpakken til Google. Over 10 millioner kilometer med vei er dokumentert og lastet opp på nett, fra over 50 land. Det virker naturlig i dag, men du skal ikke mer enn et par år tilbake før det var umulig å dra frem telefonen mens du sitter i sofaen for å sjekke akkurat hvilken sti du skal gå for å besøke en venn på den andre siden av kloden.  

Med bilder fra gateplan har vi fått muligheten til å studere stedene vi skal til i detalj, lenge før vi er der.

De fleste Street View-bildene er tatt av en bil med en stor kamerarigg på taket, men det er ikke alle steder en stor bil kommer til; for eksempel på innsiden av et kjøpesenter, på Amazonas-elven, bunnen av Grand Canyon eller langs det grunne vannet ved Galapagos-øyene. For å fange bilder av disse verdenshjørnene har Google utviklet en helt spesiell ryggsekk. Den heter Google Trekker, og vi fikk bli med den på oppdrag når det skulle knipses bilder av en ny handlegate på Aker Brygge.

Når frem overalt

15 kameraer vinklet i forskjellige retninger fanger alle omgivelsene.
15 kameraer vinklet i forskjellige retninger fanger alle omgivelsene.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

– Trekker er laget for å kunne dekke steder hvor vi har problemer med å kjøre bilen. Trekker skal kunne komme seg frem overalt for å kunne dekke natur, altså steder hvor du helst skal gå, og da først og fremst interessante, vakre steder som folk har lyst til å se, sier Harald Skaarn, produktansvarlig i Google Norge.

– Den veier omtrent 20 kilo. Det er akkurat som å gå i fjellet med en ryggsekk. Den vagger litt, men det er ikke så ille. 

Google bygger Trekkeren selv på hovedkontoret sitt i USA. Enkelte av delene er hyllevare, men selskapet produserer også mange av enkeltkomponentene selv. Hvor mange Trekkere som er laget er ikke kjent, men det finnes et mylder av dem rundt omkring i hele verden.

Målet med Maps er jo å lage verdens mest nøyaktige, tilgjengelige kart for alle mennesker

Ryggsekken er generelt sett en krympet versjon av riggen som er satt på Google-bilene. Men for å krympe noe som var laget for en bil og få det til å passe i en ryggsekk, måtte det en solid innsats til. Oppsettet i bilen er stort, tungt, og får strøm fra en bil. Men på ett vis måtte Street View-gjengen få det hele pakket inn i et format som passet i en ryggsekk som var lett nok til at den kunne tas med til toppen av Mount Everest.

Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

– Det er selvfølgelig veldig utfordrende. En bil er jo mye større, men Trekker skal også løse en litt annen oppgave enn bilen. Den skal være portabel, den går på batterier, og den skal ikke ta like mange bilder som bilen. Den skal heller ta bilder som er spennende på en annen måte enn det du finner langs veien. Det var en utfordring, men vi har egne ingeniører som lager alt utstyret, og de har gjort en god jobb, sier Skaarn.

Det er nemlig en åpenbar forskjell mellom Trekker-ryggsekken og bilene Google bruker til å ta bilder. Når Trekkeren er i bruk beveger man seg langt saktere enn hva man gjør med bilen. Mens bilene gjerne må fange gode bilder selv i 100 kilometer i timen, vil en person med Trekker på ryggen aldri nå slike hastigheter. Trekker vil med andre ord ikke trenge å ta bilder like hurtig, og dermed skal den behandle et lavere volum med bilder. Bildene tas i full HD-oppløsning.

– På toppen har du en kule med 15 kameraer som tar bilder hvert 2,5 sekund. Den har også lasere som finner ut hvor langt det er til det du har rundt deg, og to GPS-moduler slik at den vet hvor den er. Det er en veldig kompakt pakke på 20 kilo som ka ta bilder i 6 – 8 timer i alt slags terreng.

Med oss i dag har vi Arturas, operatøren av Trekker-ryggsekken for denne anledningen. Dagens oppdrag er egentlig å fange nyoppussede Aker Brygge på film, men siden det regner relativt mye  holder vi oss den den nye handlegaten «Diagonalen».

Trekkeren i selg selv har ikke noe problemer med litt regn, men det er ikke ideelt å ta bilder mens det regner fordi vanndråper vil legge seg på kameralinsene og gi dårligere bilder. Normalt er det lokale operatører som tar seg av bildetakingen, slik at ikke Google-ansatte flyr til et sted hvor det plutselig regner en hel uke.

Faktisk er det mulig for folk flest å låne Trekker-ryggsekken og ta den med på en topptur på vegne av Google via et eget låneprogram. Det er nemlig temmelig enkelt å operere det hele. Ta på deg ryggsekken, stram reimene så den står rett, fyr den i gang og gå turen som om alt er normalt. Noen solide blikk vil du riktig nok få underveis.

– Operatøren går rett og slett vanlig fremover, med normal gangfart. Vi har funnet ut at det gir de beste bildene. Også bruker han en Android-telefon for å styre ryggsekken, sier Skaarn.

Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Så snart Trekkeren er startet tar den bilder helt til du ber den stoppe – det er ikke nødvendig å holde telefonen i hånden under hele turen. På baksiden av ryggsekken er det et grønt lys som indikerer hvor mye tid du har igjen på batteriet, og det er egentlig alt.

Strategisk fortrinn

Street View-kartene til Google er ikke bare der for moro. De er også et strategisk element. Det finnes mange nettkart i verden, både fra Microsoft, Apple, Finn og flere, og enkelt av dem har også bilder fra gateplan. Men ingen av dem er like omfattende som Googles bildedatabase, hverken langs bilveiene eller utenfor allfarvei. Satt opp mot en av Googles største konkurrenter, Apple, er gatebildene i seg selv et konkurransefortrinn.

I sommer har Trekkeren vært på tur rundt i Norge. Holmenkollen er allerede tatt, og torsdag morgen denne uken skulle altså et nyoppusset Aker Brygge avbildes på ny. 

Harald Skaarn, produktansvarlig i Google Norge.
Harald Skaarn, produktansvarlig i Google Norge.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

– Vi velger steder som har allmenn interesse, som er interessante for folk. Her på Aker Brygge har vi mange fine bygg, og mange turister kommer hit og lurer på hvordan Oslo ser ut. Aker Brygge er et sted som egner seg godt for oppgaven til Trekker, og jeg tror det blir et fint tilskudd til Maps, sier Skaarn. 

Han poengterer videre at mange ikke har mulighet til å reise til alle stedene de har lyst til å se, og at det for noen kanskje er vanskelig å komme seg til toppen av et fjell om Mount Fuji eller til bunnen av en dal som Grand Canyon. Med detaljerte panoramabilder fra disse stedene kan Maps – som opprinnelig var en ren karttjeneste – da naturlig nok bety på en større opplevelse for brukerne. 

– Målet med Maps er jo å lage verdens mest nøyaktige, tilgjengelige kart for alle mennesker, og Street View er en del av Maps. Det begynte som et prosjekt i 2001 som et samarbeid mellom Google og Stanford. De første bildene ble frigitt i 2007. Nå i 2014 har vi beveget oss langt derfra. Vi er i 3000 byer, vi har dekket 50 land, og vi har laget Trekker som er utvikling fra bilen som vi startet opp med. Maps har altså en lang historie både i Norge og i andre land.

Avansert etterbehandling

Med 15 kameraer som knipser et bilde hvert 2,5 sekund, alle i full HD-oppløsning, så blir det en god del stillbilder som må behandles før de ender opp som 360-graders bilder du kan navigere rundt i på nettet.

– Bildene samles inn av Trekkeren på en harddisk, som så går til oss for prosessering. Vi prosesserer bildene, vi geotagger dem, og så syr vi dem sammen til en Street View-rute som gjør at du sømløst kan se hvordan Trekkeren har beveget seg rundt i terrenget. Det er mye datakraft som går med for å sy sammen bildene, sier Skaarn.

Det er akkurat som å gå i fjellet med en ryggsekk

De 15 bildene Trekkeren tar på hvert punkt har alle et lite overlapp mot det nærmeste kameraet. Med hjelp av spesielle algoritmer brukes disse overlappene til å sy sammen de 15 individuelle bildene, slik at Google kan lage et sammenhengende 360-graders bilde.

Samtidig blir fargene og eksponeringen til de forskjellige bildene finjustert, og ansikter og bilskilt sensurert. 

GPS-signalene som samtidig ble samlet inn brukes til å finne ut akkurat hvor bildet ble tatt, men GPS alene er som oftest ikke nøyaktig nok til å bestemme en posisjon innenfor et par meter. For mer finjustering av posisjonen er Trekkeren også utrustet med lasere som måler hvor langt det er fra Trekkeren til en overflate i nærheten. Den kan da vite at den i ett bilde var 10 meter fra et spesifikt punkt, mens den ved neste bilde var 10,2 meter fra det samme punktet – og på den måten beregne den nøyaktige posisjonen.

Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Laserne har også en annen nyttig oppgave. Når du navigerer rundt i et Street View-kart, og for eksempel klikker på veggen til en bygning lenger unna, vil informasjonen fra laserne brukes til å beregne hvilket av bildene langs gaten som gir deg den beste vinkelen for å se på akkurat denne bygningen.

Hele denne jobben skjer på et kontor Google har i Zürich, Sveits. Når bildene fra Aker Brygge nå er tatt, sendes de dit og havner bakerst i en kø av bilder som behandles etter datoen de ble sendt inn. Hvor lang tid det tar før de da havner på nettet avhenger av hvor mange andre som står i kø.

Har hatt sine kamper

Selv om Street View er et nyttig og spennende verktøy, er det ikke uten kontroverser. Google har fått mye pepper for at bilene har samlet for mye informasjon om trådløse nettverk når de kjører rundt. I tillegg har det vakt oppstyr i enkelte land at Google i det hele tatt tar disse bildene. Selv om bildene tas på offentlig eiendom, tas de gjerne fra et såpass høyt punkt at hverken hekker eller gjerder blokkerer innsynet til privat eiendom. Og gatelangs har bilene snappet opp bilder av mennesker på vei ut av strippeklubber og klinikker, noe som ikke alltid faller i god jord – selv om ansikter automatisk er sensurert.

Street View-bildene ble først fanget av biler som denne, før teknologien senere ble krympet ned til å passe i en ryggsekk.
Street View-bildene ble først fanget av biler som denne, før teknologien senere ble krympet ned til å passe i en ryggsekk.Foto: jessicakirsh / Shutterstock

Om et sensurert ansikt eller bilskilt ikke er nok for deg, kan du alltid sende inn en klage på å få et spesifikt bilde av deg fjernet.

Samtidig er Street View i dag faktisk noe helt annet enn det Google først startet med. Den opprinnelige planen var å lage videokart ved hjelp av biler utrustet med høyhastighets-videokameraer, for å lage et videokart av verden. Det viste seg imidlertid å være alt for komplisert, mens stillbilder tatt med korte mellomrom viste seg å være lagt mer stabilt og tilnærmet like godt.

I dag er det ikke bare biler og ryggsekker som brukes for å ta bildene. Google har faktisk flere innretninger med store kamerarigger på toppen. Om terrenget er noenlunde jevnt kan de ta i bruk en trehjulet sykkel, og innendørs tar de i bruk en egen tralle som kan ta bilder selv uten GPS-dekning. For å knipse skianlegg og snødekte områder ruller de ut en spesialbygget snøscooter med den samme kamera-rosetten på toppen som Trekker har.

Street View ble altså til noe annet enn den opprinnelige planen, men det er likevel ingen tvil om at prosjektet har blitt en stor suksess. Mens Googles søkemotor tråler nettet etter innhold, er Street View på mange måter en motor som gjør en lignende jobb i den virkelige verden. 

– Fremover kommer vi til å fortsette å jobbe med den samme målsetningen (å lage verdens mest nøyaktige, tilgjengelige kart, red. anm.). Vi vil ha inn interessante steder som gjør Maps bedre, steder folk har lyst til å se og oppleve. Natur er typisk for Norge, men også skiløyper, fornøyelsesparker, fjelltopper og turistløyper er aktuelt. Det er bare fantasien som setter grenser, avslutter Skaarn.

Google er en pengemaskin uten sidestykke:
Slik tjener de 900 millioner kroner – hver eneste dag » (Ekstra)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen