(Bilde: YouTube)

Skal unngå krasjlandingene til SpaceX-rakettene

Elon Musks romselskap får nå skarp, europeisk konkurranse.

Tesla-grunnleggeren Elon Musk sitt romselskap SpaceX har satt seg som mål å lage en rakett som kan resirkuleres etter å ha blitt brukt til oppskytning av et romfartøy, et viktig steg i å gjøre romresier vesentlig rimeligere. Det å lande disse såkalte førstetrinnsrakettene er imidlertid krevende, noe SpaceX smertelig har fått erfare opptil flere ganger.

Som nettstedet Spacenews melder har en europeisk konkurrent imidlertid nå kommet på banen med en intensjon om å slå SpaceX i det vanskelige kunststykket. nemlig det tyske selskapet Airbus.

Satser på horisontal landing

Airbus' nye innretning heter «Adeline» og representerer en ganske annerledes tilnærming enn det Musk hittil har forsøkt seg på. Der SpaceX sin Falcon9-rakett er laget for å lande vertikalt på en lekter, ligner Adeline mer på en dronelignende sak som er bygget for horisontal landing på en flystripe, på samme måte som et vanlig fly.

På denne måten skal selve landingsprosessen være vesentlig mindre risikabel enn de vertikale landingene til SpaceX-rakettene. I tillegg skal Adeline-konseptet også ha den fordelen at motoren som bringer raketten tilbake til Jorden er langt bedre beskyttet mot de harde påkjenningene som førstetrinnsraketten utsettes for under den raske nedstigningen gjennom atmosfæren.

Dette har blitt mulig ved hjelp av et aerodynamisk «skjold». I tillegg til dette har motoren også et meget lavt drivstoffforbruk, som gjør at det ikke skal være nødvendig å utstyre førstetrinnsraketten med ekstra drivstoff. Dette skal spare utgifter. 

Ennå bare prototype

Adeline-konseptet resirkulerer riktignok ikke hele førstetrinnsraketten, men rundt 80 prosent av verdien. Dette inkluderer de mest kostbare delene, altså selve rakettmotoren og den såkalte avionikken, det vil si alle de elektroniske instrumentene og radioutstyret.

Selv om Adeline altså er ment å konkurrere med SpaceX er det å nevne at konseptet ennå bare eksisterer på prototypenivået. Airbus har hittil kun bygget nedskalerte testmodeller av Adeline-rakettene, og løsningen er ikke ventet å bli tilgjengelig før i år 2025. For å få det til trengs det dessuten vesentlig mer finansiering.

Om Airbus faktisk kommer til å slå SpaceX er dermed fremdeles høyst uvisst. I sitt seneste forsøk på å lande sin Falcon9-rakett kom Elon Musks selskap tross alt ganske nær. Raketten hadde riktig fart, men tippet sidelengs rett før landingen, noe som gjorde at raketten eksploderte.

Under kan du se en presentasjonsvideo av Airbus' nye konsept.

I mellomtiden er det full aktivtet hos SpaceX: Nå har selskapet fått etterlengtet sertifisering av NASA »

(Via Engadget)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen