(Bilde: NASA)

Slik skal NASA finne liv på andre planeter

Satser nå stort for å spore opp utenomjordisk liv.

Ingen skal beskylde det amerikanske romfartsbyrået for å ligge på latsiden når det gjelder ambisiøse planer og prosjekter, og oppdagelsen av liv på andre planeter er blant de mange områdene byrået utforsker. Akkurat på dette området skal NASA nå gjøre et nytt, stort fremstøt, melder byrået selv på sine hjemmesider.

NASA har nemlig nå skrapt sammen en ny koalisjon som skal jobbe spesifikt med å lete etter utenomjordisk liv utenfor vårt eget solsystem. Gruppen har fått navnet «The Nexus for Exoplanet System Science» (NExSS), og består av eksperter innen flere relevante, vitenskapelige felt.

Mange aktuelle planet-kandidater

NASA har hentet inn både astrofysikere, planetforskere, forskere som spesialiserer seg på Jorden, og såkalte heliofysikere, det vil si fysikere som spesialiserer seg på Solen og hvordan stjernen påvirker forholdene på Jorden.

Romteleskopet Kepler har funnet over 1000 mulige kandiater for liv hittil.
Romteleskopet Kepler har funnet over 1000 mulige kandiater for liv hittil. Foto: NASA

Det disse menneskene skal gjøre er å lete etter de planetene som har høyest sannsynlighet for å kunne danne grunnlag for liv slik vi kjenner det. Dette skal gjøres ved å blant annet danne seg en best mulig forståelse av oppbygningen til planetene, og i hvilken grad andre planeter og stjerner i nærheten bidrar til å gjøre liv mulig.

Som NASA peker på finnes det mange mulige kandidater der ute. Siden byrået sendte ut det kjente romteleskopet Kepler i 2009 har det blitt oppdaget godt over 1000 planeter som venter på å bli undersøkt nærmere. I tillegg er det blitt gjort flere tusen ytterligere observasjoner av det som kan være planeter, men som ennå ikke er blitt bekreftet.

Dermed har forskerne altså mye arbeid foran seg. Et viktig ledd i å studere de mange exoplanetene som er oppdaget hittil blir å utvikle vitenskapelige verktøy og teknologier som igjen skal brukes til å klassifisere de ulike planetene basert på ulike relevante faktorer.

Publikum kan delta i letingen

Blant de konkrete oppgavene som forskerne skal jobbe med er å foreta grundige analyser av dataene som Kepler-teleskopet har hentet inn om planetene for å få mest mulig ut av denne informasjonen. Andre forskere skal beskjeftige seg med å studere måten lyset sendes ut og reflekteres av atmosfæren på exoplanetene for å hente inn opplysninger om temperatur, molekylsammensetninger og andre ting.

Arbeidet vil dessuten bestå i å oppgradere nettsiden Planethunters.org, som er en nettside hvor vanlige folk kan hjelpe til med å lete etter planeter som kretser rundt stjerner, basert på de offentlig tilgjengelige data fra Kepler-arkivet. Ifølge NASA har over 100 tidligere uoppdagede planeter blitt observert av hobbyastronomer via denne nettsiden, hvorav mange ligger i den beboelige sonen.

Om og når arbeidet eventuelt vil gi oss svar på om det finnes liv på andre planeter er selvsagt høyst uvisst, men arbeidet tas i det minste nå på alvor. Mer informasjon om forskningen, og de ulike deltakerne, finner du hos NASA.

NASA skal også bruke nye, spesialiserte teleskoper til å lete etter liv: Takket være dem tror byrået de vil finne liv på andre planeter innen 20 år »