(Bilde: Google)

Slik skal Google få deg til å slutte med annonseblokkering

Nye fremstøt mot de mest irriterende reklamene.

Google har som kjent nettreklame som sitt hovedlevebrød, men samtidig er reklame på nettet et stort irritasjonsmoment for mange, noe som har gjort at Google har trappet opp arbeidet for bedre annonser for å forebygge blokkering. Nå tar selskapet et nytt steg.

bloggen sin kan Google nemlig opplyse at de skal begynne å sende ut meldinger til nettsider benytter annonser som ikke lever opp til standardene, noe de håper skal føre til en mindre plagsom nettopplevelse og færre grunner til å blokkere annonser.

Motiveres av påtrengende reklamer

På PC utgjør popup-reklamene hele 97 prosent av de plagsomme annonsene, ifølge Google..
På PC utgjør popup-reklamene hele 97 prosent av de plagsomme annonsene, ifølge Google.. Foto: Google

Det nye initiativet Coalition for Better Ads gjennomførte en undersøkelse som viste at 69 prosent av brukere som installerer annonseblokkering hovedsakelig motivert av påtrengende og plagsomme annonser. Av disse er det de såkalte popup-annonsene som er de aller verste. I den nevnte undersøkelsen svarte 50 prosent at de ikke ville returnere til, eller anbefale, en nettside som hadde popup-annonser.

Denne type annonser er desidert mest utbredt på den stasjonære plattformen. Ifølge Coalition for Better Ads utgjør popup-annonser hele 97 prosent av den «uakseptable» reklamen på PC. På mobil ligger tallet på 54 prosent, mens 21 prosent av de reklamerelaterte problemene på mobil dreier seg om høy tetthet av annonser.

Coalition for Better Ads er en sammenslutning som blant annet består av Google, Facebook og en rekke store mediebedrifter, og som har jobbet med å identifisere de mest plagsomme reklametypene på nettet gjennom omfattende innhenting av empiriske data og tilbakemeldinger fra brukere.

Blant reklametypene som koalisjonen har kommet frem til er minst velkomne blant brukere er altså popup-reklame, i tillegg til automatisk avspilling av videoreklamer med lyd, reklame med «nedtelling» som man må vente på før man ser siden man besøker, samt store «klistrede» reklamer.

Googles nettleser skal snart begynne å automatisk blokkere de verste reklamene på nettet »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen