Slik skal de stoppe mobilsvindel

Se hvordan danske TDC beskytter forbrukerne mot svindel via SMS, e-post og telefonoppringninger.

Den danske mobiloperatøren TDC oppretter nå nettsiden tdc.dk/stopsvindel. Her kan brukerne rapportere mistenkelige anrop og finne generell informasjon og veiledning for hvordan man forholder seg til svindel via telefonoppringning, SMS eller e-post.

Ifølge sikkerhetssjef Lars Højberg i TDC opplever selskapet stadig nye typer av svindelforsøk. Samtidig er antall svindeloppringninger, svindel-SMS og phishingmail i kraftig vekst.

En ny type telesvindel er såkalte Wangiri-oppkall. Det er oppringninger som avbrytes før du rekker å svare, og blir liggende som ubesvarte anrop på mobilen. Hvis man ringer tilbake, blir man imidlertid viderekoblet til rådyre premiumtjenester i utlandet.

TDC ønsker å sperre for disse oppringningene, som stort sett foretas av maskiner. For å få til det, er de nødt til å vite hvilke numre det ringes fra. TDC oppfordrer derfor alle danske mobilbrukere til å registrere mistenkelige anrop på nettsidene stopsvindel eller fupopkald(tulleoppringning).

Telenor: Setter vår ære i sikkerheten

Også Telenor gjennomfører en rekke sikkerhetstiltak for å beskytte sine kunder. Informasjonssjef Anders Krokan ønsker imidlertid ikke å være konkret på hva disse tiltakene går ut på.

Telenor jobber imidlertid målrettet for å begrense abonnementssvindel og ID-tyveri, en satsing som gir resultater. Forbedret førstelinjekontroll har gitt en reduksjon i denne typen svindel på 40 prosent fra 2011 til 2012.

I tillegg driver sikkerhetsavdelingen Telenor SOC (TSOC) kontinuerlig sikkerhetsovervåking av kundenes nettverk. Deres analytikere gjør analyser av uønsket aktivitet på nettet og deler informasjon med andre aktører i sikkerhetsmiljøet.

– Telenor setter vår ære i å ivareta den høyeste grad av sikkerhet for våre kunder, sier Krokan til Mobilen.no.

Forbrukerombudet: – Operatørene har et ansvar

Også Forbrukerombudet er opptatt av å sikre norske mobilbrukere best mulig mot svindel. Nylig fikk ombudet norske mobilaktører til å innføre dobbel SMS-bekreftelse for abonnement på innholdstjenester, slik at det skal bli vanskeligere å bli lurt til å inngå rådyre abonnement på SMS-konkurranser eller ringetoner.

– Her har også mobiloperatørene et ansvar for å stenge ute useriøse aktører, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerrådet.

Forbrukerombudet har nylig gått ut og advart norske forbrukere mot oppringninger fra falske PC-hjelpere. I tillegg råder Ravne Bugten til å være varsom med å ringe opp ubesvarte anrop fra utenlandske numre.

Forbrukerombudet er også i forhandlinger med mobiloperatørene om bedre avtalevilkår for mobilbrukerne. Blant annet ønsker ombudet at det skal bli mulig å sette egne maksgrenser for mobilbruken, slik at det blir enklere for mobilkundene å kontrollere kostnadene. Ombudet er også opptatt av å begrense ansvaret til mobilkundene ved misbruk eller tyveri av telefonen.

Les også: 2013 blir mobilhackernes år

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen