Sore selskaper som Telenor ønsker å tjene penger på de kunnskapen de sistter med om kundene sine.

Vil tjene penger på informasjon om deg

Telenor ser potensiell gullgruve i Big Data.

Mobiloperatører, søkemotorleverandører, sosiale medier og kredittkortselskaper sitter på enorme mengder informasjon om deg og meg. Denne informasjonen kan og vil de tjene store penger på.

Les også: Så mye lagrer mobiloperatørene om deg

I vår digitale hverdag legger vi hver dag igjen tusenvis av spor. Noen vet hvilke varer vi kjøper, hva vi søker etter på nettet, hvilke nettsider vi besøker, hvem vi er venner med på sosiale medier, og hvordan vi beveger oss fram og tilbake mellom jobb og arbeid.

Til sammen danner disse dataene verdifull informasjon for alle som vil selge oss varer eller tjenester. Ved å skreddersy informasjonen til den målgruppa som har størst sannsynlighet for å kjøpe produktet, sparer selskapene store summer på markedsføring samtidig som de øker salget.

For data-eierne er utfordringen å tjene penger på disse dataene uten å bryte med den enkelte kundes rett til personvern. Hittil har det også vært vanskelig å få noe fornuftig ut av de enorme datamengdene.

Med dyktige programmerere og kraftige datamaskiner har det nå lykkes selskapene å lage algoritmer som for eksempel forutsier hvilke personer som det er mest sannsynlig at vil kjøpe et bestemt produkt.

Programmering er 80 prosent av jobben

Et av disse selskapene er Telenor. Telenor har datterselskaper over nesten hele verden, blant annet i Thailand. I Thailand er det veldig populært å sende kundene sine SMS i markedsføringsøyemed. Så populært at myndighetene har bestemt at operatørene bare får lov til å sende SMS til egne kunder hver 14. dag.

Med denne begrensningen er det viktig at kommunikasjonen er effektiv. Derfor kartla Dtac, som datterselskapet heter, sine kunder grundig, og analyserte dataene.

Dataene viste for eksempel at de som allerede betalte for en innholdstjeneste på SMS (for eksempel nyhetsvarsling) hadde mye større sannsynlighet for å være interessert i internett på mobilen. Dermed ble disse en målgruppe når selskapet skulle promotere nettleseren Opera Mini for å få opp bruken av mobilt internett.

Telenors målinger viser at målrettede kampanjer basert på Big Data -analyser gir minst 30 prosent større uttelling enn de beste markedsføringsfremstøtene.

Forskerne Pål Sundsøy og Johannes Bjelland fra Telenors avdeling for forskning og fremtidsstudier fremholder at arbeidet med å forberede dataene er 80 prosent av jobben i et vellykket Big Data-case.

Direktør for personvern

Nå vil Telenor bli enda bedre på å lære om kundene sine ved hjelp av Big Data. Selskapet har nylig inngått en avtale med Northeastern University, en privat forskningsinstitusjon i Boston i USA. Samarbeidet omfatter to prosjekter hvor det fokuseres på bruk av Big Data i telekom.

Mange er bekymret for personvernet når næringslivet omfavner Big Data. Telenor har en egen konserndirektør for området personvern, og bedyrer at alle data blir vasket for personopplysninger før de benyttes til analyse.

Telenors personverndirektør Kjetil Rognsvåg er glad for fokuset på personvern:

– Så lenge vi ikke vet hva vi vil avdekke med Big Data er det en utfordring, særlig med den reguleringen vi har i Europa i dag. Informert samtykke er noe vi ofte må be om i dag, og i fremtiden tror jeg vi vil få se flere komplekse forespørsler fra kunder angående sletting og korreksjon av data, sa Rognsvåg på en konferanse i mai.

Les mer: Fanger terrorister ved hjelp av strømregninga >>

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen