(Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Dette skal til for å lage en toppmoderne bil

3D-skanner enorme leirmodeller før robotene trer til.

Hardware.no/Hiroshima: En gang i tiden var bilproduksjon en ganske lettvint affære. Man tok noen stålplater og litt treverk, man bygde en solid motor, og en gjeng arbeidere klinket det hele sammen. Til slutt ble farkosten malt, og som Henry Ford skal ha sagt: Du kunne få en T-Ford i hvilken som helst farge, så lenge den var sort. Med dagens rullende datamaskiner er det ikke like enkelt.

Fra konseptet om en ny bil oppstår til det ferdige kjøretøyet ruller ut av fabrikken er det tusenvis av hoder og hender som skal settes i sving. Designere skal komme opp med tiltalende former og farger, og ingeniører skal sørge for at både motorkraften, sikkerheten og de utallige elektroniske systemene fungerer som de skal.

Siden vi nylig var på besøk i hovedkvarteret til Mazda bestemte vi oss for å ta en rundtur i fabrikken deres i Hiroshima, en kort busstur unna inne på det 1,7 kvadratkilometer store komplekset. Her, innimellom et eget kraftverk, en teknisk høyskole, og fem private brannstasjoner produseres nemlig de aller fleste modellene Mazda har å by på – og veien fra upolerte klumper av metall i den ene enden av fabrikken til en speilblank bil i den andre enden tar omkring 15 timer.

Prosessen foregår i et område med strengt fotoforbud, men før vi kommer så langt må vi ta en titt på begynnelsen. Å skulle lage en ny bil starter nemlig lenge før det kommer en eneste blokk aluminium inn på fabrikkområdet – og det aller første steget tas på papir.

Fra penn til PC og videre til leire

– Man starter med et designkonsept, hvor måten bilen skal brukes på er det som styrer. Mazdas designere jobber dessuten tett med ingeniørene våre, slik at form og funksjon alltid stemmer godt overens. Da får vi ingen problemer med at designerne i lang tid jobber ut fra en idé som ingeniørene deretter sier er umulig – all ekspertisen er med helt fra starten av, forteller vår guide.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (1)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen