(Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Dette skal til for å lage en toppmoderne bil

3D-skanner enorme leirmodeller før robotene trer til.

Hardware.no/Hiroshima: En gang i tiden var bilproduksjon en ganske lettvint affære. Man tok noen stålplater og litt treverk, man bygde en solid motor, og en gjeng arbeidere klinket det hele sammen. Til slutt ble farkosten malt, og som Henry Ford skal ha sagt: Du kunne få en T-Ford i hvilken som helst farge, så lenge den var sort. Med dagens rullende datamaskiner er det ikke like enkelt.

Fra konseptet om en ny bil oppstår til det ferdige kjøretøyet ruller ut av fabrikken er det tusenvis av hoder og hender som skal settes i sving. Designere skal komme opp med tiltalende former og farger, og ingeniører skal sørge for at både motorkraften, sikkerheten og de utallige elektroniske systemene fungerer som de skal.

Siden vi nylig var på besøk i hovedkvarteret til Mazda bestemte vi oss for å ta en rundtur i fabrikken deres i Hiroshima, en kort busstur unna inne på det 1,7 kvadratkilometer store komplekset. Her, innimellom et eget kraftverk, en teknisk høyskole, og fem private brannstasjoner produseres nemlig de aller fleste modellene Mazda har å by på – og veien fra upolerte klumper av metall i den ene enden av fabrikken til en speilblank bil i den andre enden tar omkring 15 timer.

Les kommentarene (1)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen