Fra venstre: Oddbjørn Undseth Bakke, Erik Chrisander Gustavsen, Ingrid Elisabeth Moen og Tedd Hansen. (Bilde: Mobilen.no)

Slik lagde de vinner-appen

Laget bak apps4Norge-vinneren deler koden gratis på nett.

De fire kollegene fra Evry hadde lenge hatt lyst til å lage en app med utvidet virkelighet (augmented reality). Da Difi utlyste konkurransen apps4norge, grep de sjansen.

Nå er Ingrid Elisabeth Moen (23), Tedd Hansen (33), Oddbjørn Undseth Bakke (27) og Erik Chrisander Gustavsen (23) 50 000 kroner og atskillig heder og ære rikere, etter at de stakk av med seieren i klassen for beste app utviklet av et lag.

Premien vant de for appen GeoKulTur, en applikasjon som benytter datasettet fra Norvegiana, en database som samler all kulturarv i Norge.

Ifølge Ingrid Elisabeth Moen var det en selvfølge å lage appen i åpen kildekode:

– Dette er en av de første appene som bruker de åpne dataene fra kulturrådet, og det er lagt mye arbeid i de dataene. Da var det naturlig å bruke åpen kildekode, noe som forhåpentligvis hjelper andre til å gjøre enda mer ut av datasettet, sier Moen til Mobilen.no.

Gruppa har lagt ut kildekoden på en egen prosjektside, fritt tilgjengelig for andre utviklere. GeuKulTur-appen er utviklet i JavaScript og HTML5. Dermed fungerer det på tvers av mobilplattformer og nettlesere, uansett om brukeren sitter på mobil, nettbrett eller PC.

– Det eneste unntaket er utvidet virkelighet-funksjonaliteten, som ikke fungerer på PC fordi den knytter seg opp mot kameraet i nettbrettet eller mobilen, sier Moen til Mobilen.no.

Snart klar for Appstore

Moen mener det er en trend at flere velger å utvikle på tvers av plattformene, i stedet for å lage et grensesnitt for hvert mobile operativsystem. Responsivt design som tilpasser seg skjermstørrelsen på den enheten som brukes, er løsningen for alle som ikke vil bruke ressurser på å lage mange forskjellige versjoner. Noe av formålet med deltagelsen i app-konkurransen, var nettopp at flere i gruppa ønsket å lære seg å programmere på denne måten.

 

Utsnitt fra appen GeoKulTur.
Utsnitt fra appen GeoKulTur.Foto: GeoKulTur

Moen forteller at for utviklere som er vant til objektorientert kode som java eller C#, kan det være tungvint å jobbe med Javascript.

– Vi ser i ettertid at vi skulle brukt Typescript, som gjør JavaScript enklere å jobbe med. Da hadde vi sluppet å sitte og knote så mye i blinde. Sånn er det å ha dårlig tid, sier Moen til Mobilen.no.

Evry-kollegene, som har gjort alt utviklingsarbeid på fritiden, gir seg ikke med denne ene appen. Moen håper det kommer flere konkurranser i fremtiden, gjerne av kortere varighet enn apps4Norge.

Ennå gjenstår noen småting og litt bugfiksing før GeoKulTur-appen er klar til å publiseres på Apples App Store og Google Play. En Android-versjon ligger imidlertid ute her.

Les mer om de andre vinnerne i Apps4Norge-konkurransen her >>

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen