Slik fungerer svevetogene

Magnetisk levitasjon høres ut som science fiction. Vi har sett nærmere på teknologien i togene som kanskje kommer til Skandinavia.

Denne saken er tidligere publisert, men republisert til glede for nye lesere.

En interessegruppe bestående av skandinaviske forskere og ingeniører jobber for tiden med å få til lynraske svevetog mellom de største byene i Skandinavia – tog som svever i løse luften takket være et kraftig magnetfelt og som kjører med hastigheter på rundt 500 kilometer i timen. Verdensrekorden for denne typen tog er over 600 kilometer i timen.

Men hvordan er det egentlig disse togene fungerer, og hvordan klarer de å oppnå så høye hastigheter? Og bruker de ikke mye strøm? I denne artikkelen skal vi se nærmere på disse såkalte maglev-togene, hva som er forskjellen på de tyske og de japanske togene – og hvordan svevetog er sammenlignet med tradisjonelle skinnegående høyhastighetstog – såkalte HSR-tog. 

Magnetisk levitasjon

Magneter holder toget i riktig posisjon.
Magneter holder toget i riktig posisjon. Foto: Transrapid

Maglev står for Magnetisk Levitasjon, og som det fremgår av navnet baserer systemet seg på at hele toget løftes opp fra skinnegangen ved hjelp av kraftige magneter – rundt 10 centimeter. De samme magnetene skyver eller trekker også toget fremover – avhengig av hva slags teknologi som brukes.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (40)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen