Model X, Model S eller Jaguar i-Pace, hvilken bør man velge?
Model X, Model S eller Jaguar i-Pace, hvilken bør man velge?

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X og Model S

I går ble en av årets kanskje mest spennende elbiler lansert: Jaguar i-Pace. Med et batteri på 90 kWh er det den første ikke-Teslaen som kan by på lang rekkevidde, og med en startpris på under 600 000 kroner og et leveringsvindu som begynner allerede i juli, har Jaguar klart å lage en ekstremt interessant utfordrer i toppsegmentet. 

Jaguar selv sammenligner Jaguar i-Pace med Teslas største elbil-modell, Model X. Begge er tross alt elektriske SUV-er, og med omtrent samme batterikapasitet vil nok valget stå mellom disse to for mange. Likevel, som vi du kan se i sammenligningstabellen nedenfor, er i-Pace snakk om en bil som er både kortere, smalere og lavere enn Model X, og på grunn av konstruksjonen byr den heller ikke på samme lagringskapasitet. Egenvekt og tilhengerkapasitet er også lavere.

Tesla Model X vs Jaguar i-Pace

  Tesla Model X 75D  Tesla Model X 100D  Tesla Model X P100D Jaguar i-Pace S  Jaguar I-Pace SE Jaguar I-Pace HSE
Pris* 674 920 kr (billigste)  948 720 kr 1 257 320 kr (dyreste) 599 999 kroner 699 000 kroner 747 000 kroner
Størrelse (m/speil)  5,04 x 2,27 x 1,68 m 5,04 x 2,27 x 1,68 m 5,04 x 2,27 x 1,68 m  4,68 x 2,14 x 1,56 m 4,68 x 2,14 x 1,56 m   4,68 x 2,14 x 1,56 m
Vekt:  2352 kg 2459 kg 2509 kg ca 2100 kg   ca 2100 kg   ca 2100 kg 
Tilhengerkapasitet:  2250 kg 2250 kg 2250 kg   750 kg 750 kg   750 kg
El-rekkevidde 417 (NEDC)  565 (NEDC)  542 km (NEDC) 480 km (WLPT) 480 km (WLPT) 480 km (WLPT) 
Batterikapasitet 75 kWh 100 kWh  100 kWh 90 kWh 90 kWh 90 kWh 
Motorkraft 386 kW 386 kW  507 kW 298 kW 298 kW 298 kW 
0 – 60 mph (96,5 km/t) 4,9 sek 4,9 sek  3,1 sek  4,5 sek 4,5 sek  4,5 sek
Topphastighet 210 km/t 210 km/t  250 km/t  Ukjent Ukjent Ukjent 
Hjuldrift 4 4 4 4 4
Seter 5, 6, 7 5, 6, 7 5, 6, 7 5 5
Lagringsplass: 1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran 1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran 1090 liter med setene oppe, 2494 liter med setene nede, 187 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran
Selvkjørende egenskaper Tilgjengelig for 41 200 kr Ja (koster 41 200 kroner ekstra) Ja (koster 41 200 kroner ekstra) Kjørefeltassistent Kjørefeltassistent, Adaptiv cruise-kontroll, blindsonevarsling  Kjørefeltassistent, Adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling 
Tilgjengelig  Nå Første bil på veien i juli Første bil på veien i juli Første bil på veien i juli

*(Model X 75D er den aller billigste konfigurasjonen, uten noen av autopilot-funksjonene valgt. 100D  har alle autopilot-funksjoenen valgt, men ikke noe annet. P100D har alle tillegg)

Selvkjørende? 

Kjøper du den oppgraderte Autopilot-pakka til Tesla er bilen dekket av sensorer og kameraer, som selskapet sier skal være avansert nok til å gjøre bilen helt selvkjørende i framtiden. Foto: Tesla

Under lanseringen av i-Pace nevnte ikke Jaguar ordet selvkjøring med et eneste ord, men spesifikasjonene avslører at hvis du oppgraderer til enten SE- eller HSE-utgaven vil bilen i hvert fall ha funksjoner som Adaptiv Cruise-kontroll og blindsonevarsling. Dette kommer i tillegg til Lane Keep Assist som hjelper å holde bilen i filen du kjører, som er standard i alle i-Pace-modeller. Andre basisfunksjoner inkluderer blant annet automatisk nødbrems, bakkamera og parkeringsassistanse, men det begynner å bli relativt standardvarer i biler i denne prisklassen.

Ytterligere selvkjøringsfunksjonalitet ble imidlertid ikke nevnt på pressekonferansen. Det er i sterk kontrast til Tesla, hvor sjefen Elon Musk nesten alltid nevner bilens «Autopilot»-funksjon, til tross for at systemet fortsatt er langt unna å faktisk være helt selvkjørende.

Dette har fått sterk kritikk fra flere hold, blant annet Apple-gründeren Steve Wozniak som mente det var «altfor mye hype rundt Tesla».

Okay, så hva med Model S?

Som sagt har Jaguar selv valgt å sette i-Pace i konkurranse mot Tesla Model X, men størrelsesmessig er det kanskje mer riktig å stille den opp mot Teslas mindre Model S, selv om det da er snakk om en SUV mot en sedan.

Tesla Model S er imidlertid både bredere og lengre enn i-Pace, selv om Jaguars nye bil er 10 centimeter høyere. i-Pace er faktisk også én centimeter kortere enn Tesla Model 3, men litt større både i bredde og høyde. 

Tesla Model S vs Jaguar i-Pace

  Tesla Model S 75D  Tesla Model S 100D  Tesla Model S P100D Jaguar i-Pace S  Jaguar I-Pace SE Jaguar I-Pace HSE
Pris* 626 820 kr (billigste)  864 370  kr 1 173 870 kr (dyreste) 599 999 kroner 699 000 kroner 747 000 kroner
Størrelse:  4,98 x 2,19 x 1,44 m 4,98 x 2,19 x 1,44 m 4,98 x 2,19 x 1,44 m 4,68 x 2,14 x 1,56 m 4,68 x 2,14 x 1,56 m   4,68 x 2,14 x 1,56 m
Vekt:  2083 kg 2195 kg 2242 kg ca 2100 kg   ca 2100 kg   ca 2100 kg 
Tilhengerkapasitet:  - - -  750 kg 750 kg   750 kg
El-rekkevidde 490 (NEDC)  632 (NEDC)  613 km (NEDC) 480 km (WLPT) 480 km (WLPT) 480 km (WLPT) 
Batterikapasitet 75 kWh 100 kWh  100 kWh 90 kWh 90 kWh 90 kWh 
Motorkraft 386 kW 386 kW  507 kW 298 kW 298 kW 298 kW 
0 – 60 mph (96,5 km/t) 4,2 sek 4,1 sek  2,5 sek  4,5 sek 4,5 sek  4,5 sek
Topphastighet 225 km/t 250 km/t  250 km/t  Ukjent Ukjent Ukjent 
Hjuldrift 4 4 4 4 4
Seter 5 (7) 5 (7)  5 (7) 5 5
Lagringsplass: 750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran 750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran 750 liter bagasjerom, 1645 liter med bakre rad nedfelt, 59,5 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran 1453 liter med setene nede, 656 liter bak, 27 liter foran
Selvkjørende egenskaper Tilgjengelig for 40-80 000 kr Ja, «Autopilot 2.0» (koster 40-80 000 kroner ekstra) Ja, «Autopilot 2.0» (koster 40-80 000 kroner ekstra) Lane Keep Assist Lane Keep Assist, Adaptiv cruise-kontroll, blindsonevarsling  Lane Keep Assist, Adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling 
Tilgjengelig  Nå Første bil på veien i juli Første bil på veien i juli Første bil på veien i juli

*(Model S 75D er den aller billigste konfigurasjonen, uten noen av autopilot-funksjonene valgt. 100D  har alle autopilot-funksjoenen valgt, men ikke noe annet. P100D har alle tillegg)

 

Du kan lese mer om Jaguar i-Pace i vår lanseringssak »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen