Det er ikke bare i Norge vi får elbiler rimelig, men det varierer hvor mye bilene støttes.
Det er ikke bare i Norge vi får elbiler rimelig, men det varierer hvor mye bilene støttes. (Hattrem, Hanne)

Slik er elbilfordelene verden rundt

Subsidier er vanlige, men få drar fordelene så langt som Norge.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Å reise ut av landet i disse dager er nesten som å reise til en annen verden. I hvert fall om vi ser på bilparken som surrer rundt oss. Her på berget, og spesielt i større byer sør i landet, har lyden av biler som kommer og går gått fra å være motorbrumling til hvinet fra elektriske motorer.

Gitt at du enn så lenge slipper helt skattefritt unna dersom du kjøper elbil er kanskje ikke det så rart. Legger vi til at bilene har gratis bompasseringer og kan kjøre i kollektivfeltet de fleste steder blir elbilen straks et svært attraktivt valg.

Men hvorfor er ikke resten av verden med på samme vis?

Vi tok en titt på hvilke fordeler du kan vente deg om du kjøper elbil i noen viktige markeder. Flere av landene har gått gjennom ulike særbeskatninger på elbiler frem til nå, dermed har noen av landene under hatt ulike fordeler tidligere. Så langt som vi kan finne ut reflekterer punktene under ståa akkurat nå.

Kina: Grønne skilter og subsidier

Shenzhen var blant byene som prøvde ut de grønne skiltene først. Der kryr det også av elbiler generelt, og Teslaer spesielt. Løsningen utvides nå til resten av Kina. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I Kina er det tidkrevende å få satt skilter på bilen sin. Det er lange ventelister på nye registreringer - også for nullutslippsbiler. Men elbiler kan benytte de nye grønne skiltene som Kina har prøvekjørt blant annet i Shenzhen siden slutten av 2016. Ordningen ble gjort nasjonal i slutten av fjoråret, og tilsvarer i praksis vår ordning med egne skilter for elbiler, som snart er på sin tredje skiltserie

Det er venteliste også for de grønne skiltene, men denne typen registreringer er enklere å få gjort enn vanlige registreringer. Blant annet opererer Kina med spesielle tider der det skal være enklere å skaffe de nye skiltene. 

Oppå ny skiltfarge gis det også subsidier opp til 60 000 kroner for biler med rekkevidde over 400 kilometer, men Bloomberg melder at subsidiene for elbiler vurderes kuttet.

Kina har dessuten gjort forsøk med innføring av datokjøring og liknende for eldre fossilbiler, eksempelvis under OL i Beijing.

Endringene er svært synlige på gatene i Shenzhen, der Teslaer i hvert fall ved øyensyn virker omtrent like utbredt som her i Oslo. Kun én million elbiler er solgt i landet med nær to milliarder innbyggere, og konsentrasjonen er størst i noen få byer. Men drøyt 600 000 av bilene ble solgt i fjor ...

USA: Skattefordel på 60 000 kroner

En Tesla Model 3 parkert i San Jose. Selv i Teslas hjemstat, California, er tettheten av Elon Musks biler betydelig lavere enn her hjemme. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

For amerikanske bilprodusenter gjelder en regel om at hver solgte bil får 7500 dollar i skattefordel inntil produsenten har solgt 200 000 biler. Så fort det inntreffer beholdes fordelen i inneværende kvartal og neste, før det først halveres i to kvartaler og til slutt forsvinner helt.

I skrivende stund er det Tesla og GM (Chevrolet, GMC etc.) som står nærmest å treffe det taket i USA. Det ser ut til at Tesla blir først ut med å treffe det i løpet av 2018. Timingen kunne kanskje vært bedre med tanke på at Model 3 skal være den rimelige Teslaen, og selv om dollarprisen på kontrakten går ned vil 60 000 i subsidier amerikanske kjøpere kanskje ikke får merkes.

Det ventes imidlertid en rekke nye elektriske modeller fra blant annet VAG (Volkswagen, Audi mm.) som uansett vil beholde subsidieringen en god stund fremover.

Nederland: Tungt insentivert 

Nederland er nok det europeiske landet med unntak av Norge som har satset hardest på å utvide elbilflåten. Med sin flate topografi og relativt korte avstander er landet optimalt for elbiler. 

Det spekuleres i å rulle tilbake noen av tiltakene, men enn så lenge nyter nederlenderne godt av de samme fordelene som vi har i Norge, helt ned til gratis parkering, offentlig lading og fritak for bompenger.

Nederlenderne betaler heller ingen moms på kjøpet, og er unntatt fra den årlige motorvognskatten når de kjører elbil. Foreløpig gjelder avgiftsunntakene til og med 2020. 

Et artig eksempel på vridningen mot elektriske biler i Nederland er dessuten at hvis du vil være flyplasstaxi på Schiphol - må du ha nullutslippsbiler. Folk som blir overrasket over å se Model S og X som taxi i Norge bør muligens ta seg en dannelsesreise et lite stykke sørover.

Danmark: Hadde avgiftsfritak

Danmark hadde avgiftsfritak, slik vi har i Norge. Men i 2016 ble det delvis fjernet, og danskene må betale stadig mer for elbilene sine. I 2016 slapp danskene unna med 20 prosent av engangsavgiften på elbiler, mens i 2017 økte den til det dobbelte; 40 prosent av normal engangsavgift.

Elbilforeningen her til lands meldte om bråstopp i elbilsalget etter at danskene hadde begynt å handle friskt av de nye bilene i årene før avgiften kom tilbake. Teknisk Ukeblad meldte at frem til juli i fjor ble det privatregistrert bare 17 elbiler i landet, som har ordinære bilavgifter som er vel så høye som de her hjemme.

Skattleggingen ble satt ned igjen til 20 prosent for 2017 og 2018 fra april i fjor.

Russland: Bare 53 ladepunkter i hele Moskva

Russland har ikke noe godt utbygget ladernettverk, men også russerne har snust på å gjøre elbiler enklere å få fatt i. I 2016 fjernet landet tollbarrierer som forhøyet prisene på elbilene etter at et tidligere fritak utløp en del år tilbake.

Men Standards & Poors meldte i mars at det bare ble solgt 82 elbiler i Russland i hele fjor. Bilene er, som i Kina, konsentrert rundt storbyene. Men med bare 82 nye elbiler på landsbasis og 53 ladepunkter i hele Moskva burde det være ganske greit å få fylt opp batteriet, i det minste. Kortere rekkevidde i svært kaldt russisk vær er blant årsakene til elbilskepsisen i landet.

Russland ser på nye løsninger for å få fortgang i elbilsalget, men myndighetene planlegger i utgangspunktet for at bilparken skal være fem prosent elektrisk innen 2035. Men både utrulling av nye ladepunkter i storbyene og elektrifisering av bussene i Moskva er i gang.

Til sammenlikning vil bilsalget i Norge allerede ha vært 100 prosent elektrisk i ti år innen den tid, hvis alt går etter planen. Det er ventet at rundt 45 prosent av det er elektrisk i 2018.

Storbritannia: Skattefrie elbiler

Britenes nye hybridtaxi TX5 tar over for de rene fossilbilene. Foto: AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS

Storbritannia går omtrent samme vei som vi gjør. Der er elbiler fritatt fra både registreringsavgift og veiavgift (VED, Vehicle Excise Duty), mens plug-in-hybrider får redusert avgift.

I tillegg til dette kan godkjente biler i ulike utslippsklasser få deler av prisen dekket av staten. For de hovedsaklig rene elbilene i det britene kaller kategori 1, altså de reneste bilene, dekkes inntil 35 prosent av bilprisen eller opp til 4500 pund, rundt 48 000 kroner.

Britene har også et større prosjekt i gang i form av overgangen til nye hybriddrosjer i London. En ny modell av de svarte drosjene er i salg, og fra i år skal ingen av de eldre modellene lenger være i salg. Drosjene er primært elektriske, men har en lademotor med 1,5 liters volum som hjelper til hvis de skal på lengre turer.

India: 18 000 kroner avslag

India har store planer om å få byttet ut alle fossilbilene sine innen 2030. Men foreløpig har de ikke kommet igang med en skikkelig omlegging av avgiftssystemet. Siden 2014 har de tilbudt 150 000 rupi i subsidiering av elektriske nybiler, rundt 18 000 kroner.

Det er imidlertid skatteendringer på trappene, og det spekuleres i både fritak fra bomavgifter og fordelaktige skatteregler.

I India som i Kina vurderer de å la elbilene få grønne skilter som gjør det enklere å skille dem ut for lokale fordeler i nettopp bomringer og liknende. Gratis parkering står kanskje også på blokken, en fordel norske elbilister er godt kjent med allerede.

Brasil: Jobber med saken

I en satsing døpt Rota30 skal elbiler gis fordeler som øker salget frem mot 2030. Det jobbes med vedtak om at lokalt produserte elbiler og deler skal fritas fra skatt, mens importerte deler det ikke finnes tilsvarende av i Brasil fritas for toll.

Det hører med til historien at Brasil har en voldsom utbredelse av såkalte flex fuel-kjøretøy, som like gjerne går på sprit som på bensin. Hele 60 prosent av de brasilianske bilene har denne løsningen.

At det norske bilmarkedet er på elbiltoppen er helt tydelig, med tanke på oppmerksomheten eksempelvis Tesla gir oss. I tillegg ser vi at prøvekjøringer og nylanseringer i større grad legges  til Norge om dagen.

Men ikke alt går på skinner: Tesla-eiere må vente lenge på reparasjoner, og de nye mobile verkstedene er det så langt ikke søkt om tillatelse for.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen