TV-bildet er rikt på detaljer, selv på svært kort avstand. Dette bildet er derimot svært uskarpt.
TV-bildet er rikt på detaljer, selv på svært kort avstand. Dette bildet er derimot svært uskarpt. (Bilde: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

Slik er det å spille på en 4K-TV til 130 000 kroner

Vi har lekt med LGs toppmodell.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra

Fra tid til annen er det moro å gjøre noe helt annerledes. Da vi hadde en LG 84LM960W inne til test for en stund siden benyttet vi sjansen. Mens TV-testeren vår var borte koblet vi på en kraftig datamaskin, og satte oss ned for å spille gjennom favorittspillene våre.

Det er ikke bare enkelt å skulle sniklåne en TV på 84 tommer. Med en slik panelstørrelse er den nesten to meter lang, og vekten er på gode 80 kilogram. Kombinerer du det med at det er en diger og tynn plate, der du i tillegg ikke bør legge for mye belastning på selve panelet, ja, da blir det rimelig klønete og det krever egentlig at du har en medsammensvoren.

Dekker synsfeltet

Med litt hjelp fikk undertegnede TV-en på plass på et bord, deretter var det bare å koble opp godsakene. Vi benyttet oss av en midlertidig oppsett, slik at vi kom opp i passende høyde i forhold til TV-en, som raget høyt der oppe på bordet sitt.

84LM960W er et monster av en TV og det er på ingen måte noe du egentlig vil ha rett foran deg som en dataskjerm. Samtidig var litt av poenget å ha en voldsom opplevelse, så vi satte oss snaue to meter unna. På den avstanden dekket skjermen omtrent hele synsfeltet.

Som om TV-en ikke er stor nok i seg selv, så har den også en høy oppløsning. Her snakker vi 3840 x 2160 piksler, altså det som populært kalles 4K, eller UHD. Dermed føles det helt greit å sitte så nært, om vi tenker på pikselstørrelsen. På denne avstanden, og med denne oppløsningen, fremtrer pikslene som å være av helt normal størrelse. Hadde vi sittet så nær en vanlig 84-tommer ville pikslene derimot fremstått som veldig store.

Testmaskin
Hovedkort: Gigabyte G1.Assassin 2
Prosessor: Intel Core i7 3930k
Kjøler: Corsair Hydro H100i
Minne: Patriot Intel Extreme Masters 1866 MHz 16 GB
Strømforsyning: Corsair AX 1200W
Lagring: Intel 335 Series 240 GB SSD
Skjerm: Dell Ultrasharp 3000WFP
Operativsystem: Windows 8 Ultimate, 64 bit.

Det å skulle spille på noe med en såpass drøy oppløsning krever sitt av maskinvaren. For anledningen tok vi i bruk testmaskinen vår for skjermkort, samt det dobbelkjernede monsterkortet Nvidia GeForce GTX 690. Dette var det råeste vi hadde tilgjengelig i den korte tiden vi hadde TV-en til fri benyttelse.

Dette kan skape problemer. Siden vi skal ha en oppløsning på 3840 x 2160 piksler, må også skjermkortet henge med. Nvidia GeForce GTX 690 er ingen liten pusling, men når den får en såpass ekstrem oppløsning å jobbe med vil selv slike kort kunne få problemer, siden lasten blir ekstremt hard.

Ikke alle nettsider er optimaliserte for oppløsningsbredden.
Ikke alle nettsider er optimaliserte for oppløsningsbredden.

Med alt klart var det bare å lukke døren, samt skru av lyset. Her skulle det spilles, på en TV til 130 000 kroner, og det i arbeidstiden!

Lite gøy på slagmarken

Først ut er klassikerserien Battlefield, representert med versjon tre. Denne serien er uhorvelig populær, og knives hele tiden med Call of Duty-serien om hvilket som skal være det mest trendsettende spillet.

Her har faktisk høyden i bildet noe å si, nesten hele vennelisten på Battlelog får plass!
Her har faktisk høyden i bildet noe å si, nesten hele vennelisten på Battlelog får plass! .

La det være sagt, Battlefield 3 var ingen ubetinget suksess på en 84-tommers TV med 4K-oppløsning. Spillet hakket noe, hvilket er totalt ødeleggende for opplevelsen. Ansvaret for selve hakkingen kan vi nok legge på datamaskinen vi brukte, selv om FPS-verdiene i seg selv skulle være brukbare.

Et annet problem med Battlefield 3 var uten tvil den store skjermen. Den dekker kort og godt alt for stor del av synsfeltet.

Bilspill er midt i blinken

Need for Speed: Most Wanted føles riktigere med en gang vi fyrte det opp. Det hakket riktignok en del under lasting, men så snart spillet var i gang smilte vi bredt. Dette var sinnsykt moro, og med oppløsningen og størrelsen på skjermen var det hele en opplevelse som vi ikke ville vært uten.

Kjører du avgårde som en villmann i byen får du et tunnelsyn. Med en skjerm på 84 tommer stående et par meter unna, fikk vi mye av den samme følelsen.

Siden nesten hele synsfeltet er dekket bidrar det til at man lever seg mer inn i dette spillet, enn om det skulle vært en vanlig dataskjerm. Den ekstrem oppløsningen gjør også at det fremstår som veldig virkelighetsnært.

Sniking i skyggene

En liten runde i Hitman: Absolution ble det også tid til. Dette er ikke like intenst som Battlefield 3, selv om det er særdeles lurt å få med seg alt som skjer.

Denne type spill var også midt i blinken, selv om det dessverre hakket litt her også. Enkelte ganger er man særdeles avhengig av at ting går helt glatt i Hitman: Absolution, hvis ikke er det ofte en selv som blir liggende etter et mislykket snikangrep. Mye av poenget med dette spillet er å leve seg inn i handlingen og spillet forøvrig. Da passer det bra med en diger skjerm, og en knivskarp oppløsning.

Hektisk i fremtiden

En runde med strategispill måtte vi også ha, og valget falt på Starcraft 2. Her slet vi også med ytelsen, og det tok ikke lange tiden før ting ble til en suppe.

Starcraft 2 ser grisefett ut, men fungerer dårlig på denne avstanden.
Starcraft 2 ser grisefett ut, men fungerer dårlig på denne avstanden.

Det var umulig å få oversikt over noe, siden skjermen er så stor. I Starcraft må man konstant følge med på kartet i bunnen av skjermen, ressursene øverst på skjermen og styre alt av enheter på midten av skjermen. Med en skjerm på 84 tommer som dekket nesten hele veggen var det fysisk slitsomt å følge med på alt på en gang, uansett om det lagget eller ikke. 

Når det er sagt: 4K så ekstremt lekkert ut, og alle som kunne stå litt lenger bak og se på mens Niklas spilte syntes det så lekkert ut, selv om det ikke var optimalt å spille på en så stor skjerm. 

Ikke det lureste vi har gjort

Det var sinnsykt moro å prøve et slikt oppsett som vi har brukt over. Opplevelsen var enorm, selv om vi har en mistanke om at det var morsommere for dem som så på. Disse var ikke klistret til skjermen på samme måte, og fikk nok en bedre oversikt.

Sagt med andre ord, det er helt tullete å sitte så nær skjermen, med mindre bilspill er din greie. Det var egentlig det eneste som virkelig var kult, og hvor det ga oss en bedre opplevelse enn det vi hadde fått ved å spille på en mindre skjerm. De andre spillene så griselekre ut, men det bringer oss over på noe annet. Det er nemlig like greit å ha en mindre 4K-skjerm, som også koster vesentlig mindre.

En pris på 130 000 kroner for en slik TV er helt tullete, i alle fall om du bare skal bruke den til spilling. Rene dataskjermer med 4K har begynt å dukke opp, men også de koster en god del. Asus' 4K-skjerm, PQ321, ligger for eksempel på 30 000 kroner. Sharp skal på sin side ha 40 000 kroner for sin PN-K321.

Blant høydepunktene er alle som var innom for å se på. De trodde knapt sine egne øyne. Nå var det ikke spilling i arbeidstiden de reagerte på, men snarere den fantastiske bildekvaliteten. Kommentarer som: "Det ser jo helt ekte ut", "Fy f***" og lignende haglet. Nå skulle det bare mangle at bildet på en TV til 130 000 faktisk ser bra ut, men om du ikke har opplevd det enda så har du absolutt noe å se frem til.

Se video under av hvordan det var å spille på en 84 tommer stor TV.

Spilling på en 4K-TV krever en kraftig maskin:
Vi sjekker om SLI og CrossFireX ødelegger spillopplevelsen »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen