(Bilde: Netflix)

Netflix: Slik blir TV-hverdagen din i 2025

– Den reklamefrie modellen virker populær.

Netflix har stått i spissen for de siste årenes TV-revolusjon. Mange forbrukere ser det som helt naturlig å betale en fast månedspris bare for å få tilgang til deres innhold som kun kan streames via Internett.

På en konferansen Internet Week i New York fortalte Netlfix' produktsjef Neil Hunt om hvilke fremtidsvisjoner de hadde for TV-hverdagen. Allerede i 2025 kan det se ganske så annerledes ut enn det det gjør i dag, skriver Wired.com.

Vet hva du vil se på

 Hunt har på følelsen at TV via Internett vil gi deg utallige TV-kanaler om 10 års tid. Ikke bare det, han tror du kommer til å slippe å bla igjennom kanaler eller kategorier – fordi Netflix vil vite nøyaktig hva du har lyst til å se på, kanskje før du egentlig vet det selv.

Denne tanken om personlig tilpasset teknologi står for øvrig i stil med det Google-gründer Larry Page uttalte nylig om Googles søkemotor. Hunt sier at Netflix vil jobbe mye med dette i årene fremover.

Reklamefrihet og valgfrihet?

For Netflix-abonnementet ditt betaler du i dag under en hundrelapp per måned, og da slipper du stadige avbrudd med reklame. Samtidig er ikke de som lager originalt innhold bundet til fastsatte tidsrammer som tar hensyn til reklameregimet som særlig er gjeldende på amerikansk fjernsyn.

– Den reklamefrie modellen virker populær blant forbrukerne. Vi er nødt til å se for oss at selskaper som Geico (forsikringsselskap) og Wendy (hurtigmatkjede) og Chevy (bilmerke) må finne andre steder å reklamere for varene sine i 2025, sa Hunt. 

Alternativt tenker Hunt at du kanskje vil få se færre, men mer relevante reklamer. Eksempelvis at du bare får se reklame for en ny bil dersom du aktivt leter etter ny bil.

– Alle vil ha en smart-TV

Netflix mangler for øyeblikket live-sport. Sportsrettigheter selges for store summer til den aktøren som er villig til å gi mest, og foreløpig vil neppe Netflix klare å hamle opp mer mer etablerte aktører for de mest attraktive rettighetene.

Likevel svarte Hunt at vi «får se hva som skjer» da han ble spurt om det. Han påpekte samtidig at live-sport kanskje er den eneste grunnen til at mange ikke velger å kutte kabelen på tradisjonell TV riktig ennå.

Hunt hevdet dessuten at vi i 2025 ville ha smart-TV-er alle sammen. Derfor mente han at det ville bli et rotterace mellom flere forskjellige innholdsaktører, kabelselskaper og TV-produsenter – deriblant Netflix, Apple, Google, Sony og Samsung – om å levere den foretrukne TV-løsningen de neste årene.

Skal du velge Netflix, HBO eller en av de mange norske tjenestene?
Denne strømmetjenesten har flest filmer og serier » (Hardware.no)

(Kilde: Wired.com)

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen