Reklamegiganten L'Oreal har et av de største markedsføringsbudsjettene i verden. Nå tester de interaktive annonser basert på HTML5. (Bilde: L'oreal)

Slik blir framtidas mobilannonser

Reklamegigant tester ny løsning.

Sminkegiganten L’Oreal, som er blant selskapene i verden som bruker mest på markedsføring. Ifølge Business Insider brukte selskapet 2,1 milliarder dollar bare i USA i 2011. I norske kroner blir det 12,6 milliarder kroner.

Les også: Norsk selskap signerte for Manchester City

Nå tester selskapet interaktive, skalerbare mobilannonser. Annonsene skal kunne la interaktive elementer bli implementert på tvers av plattformene, som billedserier, integrasjon mot sosiale medier, eller ett-klikks oppringning.

HTML5 er et relativt nytt format for mobilannonser. Det gir et responsivt design, hvilket vil si at det tilpasser seg etter skjermen det vises på.

Den nye typen mobilannonser tilpasser seg ikke bare skjermstørrelsen. De skal også gi samme interaktivitetsopplevelse både på stor og liten skjerm. Enten du klikker og drar på PC-en eller drar fingeren over mobilskjermen, vil responsen bli den samme.

Kan integreres mot sosiale medier

På PC og nettbrett vil annonsen vises i hele nettleserens bredde og skyve øvrig innhold 500 piksler nedover. På mobil vises annonsen på hele skjermen i 15 sekunder før den forminskes til en vanlig bannerannonse på 90 piksler.

Problemet med tradisjonelle nettannonser er at disse produseres i en fast pikselstørrelse, og derfor ikke tilpasser seg størrelsen på den skjermen artikkelen vises på. Når både annonsen og nettsiden lages i HTML5 vil også annonsen tilpasse seg skjermstørrelsen.

Les også: Gullgruven Twitter håver inn på mobilreklame

(Kilde: Mobile marketing Magazine)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen