Slik blir de 15 største endringene til Facebook

Slik blir de 15 største endringene til Facebook

Om kort tid endres Facebook betraktelig.

11. Fremtidige hendelser

Fremtidige hendelser samles.
Fremtidige hendelser samles.

Om du noen gang har tatt deg selv i å ikke ane hva du skal finne på en helg, håper Facebook å kunne gi deg en svar. Fremtidige hendelser – om det så er en fest du vet du skal delta på eller noe annet som skjer i nærområdet – samles i nyhetsstrømmen. Tre og tre hendelser listes opp hver dag, som en felles post i strømmen.

12. Animerte «likes»

Animerte funksjoner.
Animerte funksjoner.

Velger å du «like» en oppdatering via mobilappen til Facebook i dag, ser du at den lille knappen har en egen animasjon. Den går fra å være helt grå, til å pulsere og forbli blå. Akkurat denne lille animasjonen, og flere andre tilsvarende, innføres også på nettversjonen av Facebook.

13. Nyhetslenker får egen formatering

Lenker blir tydeligere.
Lenker blir tydeligere.

Vi nevnte at tilnærmet hele Facebook får en ny skrifttype. Vi sa tilnærmet, fordi det er ett lite unntak: Lenker til nyhetssaker som postes av bedrifter eller vennene dine. Disse får nå en langt mer prominent plassering. Mediets logo og navn får tydelig plass, ingressbildet blir større, tittelen blir større og mer av brødteksten kommer med.

Som du ser av bildet, presenteres både tittelen og brødteksten med en annen skrifttype enn teksten CNN selv har lagt til øverst. Skrifttypen heter Georgia, og har vært brukt av nettmedier i mange år. Nyhetslenkene får denne særegne formateringen nettopp for å skille seg litt ut fra alt det andre som kommer i nyhetstrømmen din, for å poengtere at den peker til en nyhetsartikkel og ikke noe annet.

14. Bedrifter blir mer synlig

En sponset hendelse.
En sponset hendelse.

Bedriftenes profilering på Facebook er på ingen måte glemt. For bedrifter gjelder de samme endringene som for privatpersoner: Bilder de poster blir større, hendelser de betaler for blir større og statusoppdateringene de kjører ut blir mer synlige. Men det er ett nytt punkt: Om en venn av deg liker en bedrift, får bedriften synliggjort både logo, forsidebilde og annen informasjon rett i din nyhetstrøm. Denne endringen har allerede eksistert en liten stund allerede, som bildet over viser, men det blir nå en fast funksjon i den nye designen.

15. Alt blir likt på mobil og nettbrett

Designen er lik på alle platformer.
Designen er lik på alle plattformer.

Det siste punktet vi vil trekke frem, er at alle de 14 endringene vi hittil har nevnt, gjelder uansett om du besøker Facebook fra mobil, nettbrett eller PC. Da Facebook laget den nye designen hadde de nettopp mobil-utgaven som utgangspunkt, og designet alt etter det. Det betyr at uansett hvor du besøker Facebook fra, skal du bli møtt av den samme opplevelsen, og de samme detaljene – alt blir likt, uansett.

Facebook får ikke bare et helt nytt design denne våren:
Et helt nytt monstersøk er også på vei »


Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen