Refleksjon Slik ble bildet til

(Bilde: Are Thunes Samsonsen)

Fra motiv til ferdig bilde

Det kan lønne seg å jobbe med motivet

I slutten av juli var min bedre halvdel og jeg på besøk hos svigers på sørlandet, og en ettermiddag gikk vi en liten rusletur til en fergekai ikke langt unna. Som den fotofriken jeg er hadde jeg selvsagt med meg et kamera, bare sånn i tilfelle et obligatorisk motiv skulle dukke opp.

Noe det selvsagt også gjorde.

På ferie er det ikke alltid jeg gidder å slepe med meg alt jeg eier og har av utstyr, og på akkurat denne turen var utstyrsparken begrenset til følgende:

Nede på fergekaien satt det en fyr og fisket. En tysker, viste det seg. Ikke spesielt unormalt, siden området er populært blant tyske fiskeentusiaster som gjenre drar med seg kone og unger til samme sted år etter år. Neida, det unormale ved akkurat denne tyskeren var at han satt i rullestol, og at han hadde trillet den helt ut på en smal betongpir hvor han da satt med fiskestangen sin. Ikke akkurat noe de fleste av oss ville tatt risken på dersom vi nok hadde problemer med å svømme.

Foruten det uvanlige i situasjonen var det tydelig at stolen også gjenspeilte hans personlighet. På hjulene hadde han klistret klistremerker fra hele verden, fra alle stedene han hadde vært. Dette var en fyr jeg bare MÅTTE fotografere!

Jeg gikk forsiktig bort til vedkommende, spurte om han snakket engelsk og om han hadde noe imot å bli fotografert. Svaret var et kort nei til begge deler, og det lyste lang vei at selv om han ikke hadde noen problemer med å bli foreviget, så ville han også helst ikke forstyrres.

Fair enough, tenkte jeg, og gjorde meg klar til å ta et kjapt bilde og la det bli med det. Da jeg tok første bilde var det Tamron 28-300 som sto på kameraet, og jeg bestemte meg for å ikke sette motivets tålmodighet på prøve ved å bruke tid på å skifte objektiv. Det bildet ser du nedenfor, hvor jeg skal forsøke å vise noen av bildene jeg tok og tankene jeg gjorde meg etter hvert som jeg arbeidet med motivet.

Første bilde.
Første bilde.Foto: Are Thunes Samsonsen

Kameraet var for øvrig satt til RAW+JPG, med sistnevnte satt til svarthvitt. En grei måte å få et førsteinntrykk av hvordan bildet blir i svarthvitt, synes jeg, samtidig som fargene kan hentes ut fra RAW-filene dersom det skulle vise seg nødvendig.

Det var ganske kjapt klart at det ikke ville bli med det ene bildet, for her var det mye som gikk galt. Før det første ble eksponeringen litt i mørkeste laget, og for det andre satt ikke komposisjonen som den skulle. Lyktestolpen ble for dominerende, selv om jeg brukte 28 mm vidvinkel for å få så mye annet som mulig i bildet. Det var tydelig at noe annet måtte gjøres for å få dens visuelle betydning i bildet bort eller redusert.

Andre ble for lyst.
Andre ble for lyst.Foto: Are Thunes Samsonsen

Neste skudd ble dermed zoomet inn til 100 mm, men ble tatt fra samme ståsted. På grunn av bryggens konstruksjon var det veldig begrenset hvordan man kunne stå og dermed komponere bildet, men lengre brennvidde ga visse muligheter. Eksponeringen ble overkompensert i lys retning, men dette var et mindre viktig problem, siden det kunne justeres i etterkant. Bildet ble imidlertid litt "tamt", og atter en gang ble lyktestolpen for dominerende.

En annen ting som ikke stemte med bildet, fant jeg ut, var at jeg ville for mye med det. Jeg måtte enten konsentrere meg om situasjonen, eller personen i stolen, og jeg valgte førstnevnte. Dermed så jeg bort fra tanken om å få med klistremerkene på hjulene, og jeg fikk muligheten til å ta bilder fra andre vinkler.

Bedre eksponering, men mye annet som ikke stemmer.
Bedre eksponering, men mye annet som ikke stemmer.Foto: Are Thunes Samsonsen

Denne gangen satt eksponeringen sånn noenlunde, og det meste av komposisjonen funket også, men horisonten ble skjev og lyktestolpen var like plagsom som før. Horisonten kan lett fikses i etterbehandlingen, men lyktestolpen var det verre med. Jeg forsøkte atter en gang å zoome inn fra 39 mm (forrige bilde), denne gang til 50 mm.

Lyktestolpen er fremdeles plagsom, selv om den nå er kuttet litt.
Lyktestolpen er fremdeles plagsom, selv om den nå er kuttet litt.Foto: Are Thunes Samsonsen

Det hjalp lite. Lyktestolpen er fremdeles forstyrrende, og selv om man kan se potensiale i både forgrunn og bakgrunn, dreper stolpen både komposisjon og motiv. I tillegg ble bildet av en mann i rullstol som satt og så utover bølgene, ikke av en fiskende mann i rullestol. Ikke bare måtte noe gjøres med lyktestolpen, men fiskestangen måtte bli tydeligere.

Bedre fiskestang, men den er kappet og leder dermed blikket ut av bildet.
Bedre fiskestang, men den er kappet og leder dermed blikket ut av bildet.Foto: Are Thunes Samsonsen

Å zoome inn til 70 mm hjalp noe, men det ender opp med å bli litt halvhjertet, og bildet ødelegges av at både lyktestolpen og fiskestangen er kappet. Eksponeringen er imidlertid OK, som et utgangspunkt for videre arbeid senere.

Mer levende bilde nå, men lyktestolpen er fremdeles et problem.
Mer levende bilde nå, men lyktestolpen er fremdeles et problem.Foto: Are Thunes Samsonsen

Et kjapt bilde på 42 mm funket heller ikke. Fiskestangen er ikke kappet, men lyktestolpen ødelegger og omgivelsene blir for dominerende. Bildet skulle jo først og fremst være av situasjonen.

Vi unngår hele problemet og tar bort hele stolpen.
Vi unngår hele problemet og tar bort hele stolpen.Foto: Are Thunes Samsonsen

Her måtte drastiske grep tas, og jeg zoomet inn til 208 mm og valgte å ikke ha med den plagsomme lyktestolpen i bildet i det hele tatt. Nå begynte det å sitte! Endelig var jeg inne på noe, og arbeidet med motivet og den gradvise forbedringen av bildet begynte å bære frukter. Det som gjenstod nå var noen bilder tatt i rette øyeblikk, slik at fiskestangen var riktig plassert i bildet.

Straks mye bedre!
Straks mye bedre!Foto: Are Thunes Samsonsen

Dette var det første av disse bildene, og selv om det ble tatt en fem-seks til for sikkerhets skyld, så var det første av disse som satt best, følte jeg. Til sammen tok jeg 17 eksponeringer, og fra første til siste gikk det i underkant av fire minutter.

Ferdig bilde, konvertert fra RAW i Photoshop/Adobe Camera RAW.
Ferdig bilde, konvertert fra RAW i Photoshop/Adobe Camera RAW.Foto: Are Thunes Samsonsen

Ingen av disse bildene er beskåret på noe vis, og med unntak av siste bilde er alle ubehandlet og gjengitt slik de kom rett fra kameraet.

Jeg skal ikke påstå at sluttresultatet er perfekt - langt derifra, jeg skulle ønske jeg var modigere og arbeidet enda mer med motivet slik at jeg kunne fått et bra portrett av fiskeren også. Slik det til slutt gikk er jeg imidlertid ganske fornøyd. Jeg kunne gå derfra med et bilde jeg var fornøyd med, og etter å ha forstyrret fiskerens fred minimalt.

Likevel er det med bismak jeg viser frem bildet og prosessen frem mot det. Hvem vet hva jeg kunne fått til med bare litt ekstra innsats. Det er nok med fotografer som med fiskere: Det er alltid den største som slipper unna.

Les også: GUIDE: 10 kjappe fototips

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen