Slik dekkes målområdet av kameraer (Bilde: GoalControl)

Supersynet som skal hindre målskandaler i VM

Under årets VM i fotball får dommeren solid hjelp.

Selv om du kanskje ikke interesserer deg for den enorme fotballfesten som pågår i Brasil i disse dager, er det én teknologisk detalj detalj som faktisk gjør det pågående mesterskapet ørlite grann spennende, nemlig teknologien som brukes for å avgjøre om det er mål eller ikke.

Bak den aktuelle teknologien finner vi tyske GoalControl, som har utviklet det de kaller for GoalControl-4D. Etter positive testresultater i fjorårets sesong ble det klart at systemet skulle brukes på samtlige av kampene under årets fotball-VM. Resultatene var såpass gode at samtlige tolv arenaer som skal brukes under VM har fått systemet installert.

Om ballen har kommet seg over målstreken eller ikke har vært gjenstand for en rekke store fotball-diskusjoner opp gjennom tidene, og flere av tvilssituasjonene har vært avgjørende for kampresultatet. Reglene sier at hele ballen skal være over streken, noe det er vanskelig for dommeren – som gjerne er titalls meter unna – å observere med millimeterpresisjon.

Her kommer Goalcontroll-systemet inn i bildet. Hvert system består av 14 høyhastighetskameraer, med syv kameraer stilt inn mot hvert mål. Kameraene er plassert høyt oppe på arenaen, og de befinner seg både foran og bak selve målet.

Uansett forhold skal systemet greie å holde kontroll med hvor ballen befinner seg til enhver tid.

Enorme bildemengder

Blir det mål får dommeren en melding på klokken sin.
Blir det mål får dommeren en melding på klokken sin.Foto: GoalControl

Hvert kamera kan spytte ut opptil 500 bilder i sekundet, og det ligger litt i kortene at riggen som skal analysere alle bildene må være svært kraftig, vi snakker nemlig om 4,5 gigabyte med data hvert eneste sekund.

Bildene fra kameraene farer gjennom fiberoptiske kabler til en sentralt plassert rigg som behandler alle bildene. Riggen skal visstnok bare ha en feilmargin på fem millimeter, og består av to store datamaskiner.

Der blir bildene analysert, og takket være de syv kameravinklene kan spillere og andre «hindringer» på banen fjernes, slik at ballen blir isolert fra omgivelsene. Deretter regnes det ut koordinater for X-, Y-, og Z-aksen, og sammen med disse verdiene får systemet også opp hastigheten på ballen. På den måten kan datasystemet se nøyaktig hvordan ballen har fløyet gjennom luften, og om den kom seg over streken før den eventuelt ble snappet opp av målvakten.

Dersom det blir et mål vil dommerne i kampen få opp melding om dette på en spesiell klokke som de kan ha rundt håndleddet sitt. Dette varslet skal komme gjennom et kryptert signal, og være fremme hos dommeren innen et sekund etter den aktuelle hendelsen.

Det er med andre ord snakk om informasjon som kommer tilnærmet i sanntid, og det er ikke behov å vente for å få noe målfoto eller tilsvarende. Dette har vært viktig under utviklingen, da man ikke ønsket noen forsinkelser eller forstyrrelser i spillet.

Som en bonus vil det kunne vises frem en 3D-animasjon til publikum som viser hvordan ballens ferd inn mot mål var.

Systemet er altså ikke helautomatisk, det er fremdeles opp til dommeren å avgjøre om dette var et mål eller ikke. Det eneste systemet gjør er å fortelle dommeren hva det har observert, så må dommeren ta den endelige avgjørelsen. 

Ikke alene

GoalControl-4D er på ingen måter først på banen, for eksempel har det kamerabaserte Hawk-Eye-systemet lenge vært på markedet, og disse ble blant annet brukt i fjorårets Premier League.

I tillegg til kameraløsningene finnes det også systemer som baserer seg på en brikke i selve ballen, og et system som registrerer eventuelle mål ved hjelp av å overvåke endringer i et magnetfelt rundt mål. 

Store sportsbegivenheter kan skape press på teknologien: Slik gikk TV2 frem for å sikre seg før OL nå i vinter »

(Kilde: GoalControl)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen