Smart Summon er første del av selvkjøringspakken til Tesla. Foreløpig går det ikke fullt så bra som man kunne håpe. Anerkjente Consumer Reports bemerker at det av og til ser ut som den kjører i fylla.
Smart Summon er første del av selvkjøringspakken til Tesla. Foreløpig går det ikke fullt så bra som man kunne håpe. Anerkjente Consumer Reports bemerker at det av og til ser ut som den kjører i fylla. (David Zalubowski/AP/NTB scanpix)

Slakter Tesla Smart Summon

– Viser at det er langt frem til full selvkjøring.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Som alltid når Tesla slipper nye funksjoner blir de grundig utprøvd av både bileiere og medier. Tesla Smart Summon er en funksjon i den siste programvareoppdateringen til bilene, og den sørger for at en Tesla automatisk skal kunne komme til deg når du ber den om det via mobiltelefonen.

Funksjonen virker bare på parkeringsplasser, men i forrige uke ble det klart at en rekke bileiere hadde problemer med å få den til å virke også der. Nå istemmer respekterte Consumer Reports i USA.

Les også: Nå kan Teslaer kjøre til eieren, men noen av dem krasjer »

– Forbrukerne deltar i et vitenskapseksperiment

– Det forbrukerne får er en mulighet til å delta i et slags vitenskapseksperiment, hevder Jake Fisher, Consumer Reports sjef for biltesting. Han mener at funksjonen ikke er fullt ut gjennomprøvd.

Testerne oppgir å ha brukt funksjonen i en ukes tid, og mener den viser hvor langt frem det er til full selvkjøring faktisk fungerer.

– Vi fant at systemet bare virket av og på, avhengig av bilens lesing av omgivelsene. Systemet er laget bare for å virke på parkeringsplasser, men virket av og til forvirret om hvor det var, lyder det i dommen, før den fortsetter:

– I ett tilfelle virket systemet i den ene enden av en parkeringsplass, mens det i den andre enden trodde det var på en offentlig vei, og skrudde seg selv av. Nå og da stoppet Model 3-en uten god grunn.

Har støtt på hindringer

I testen klages det også på den lave hastigheten til løsningen. Det påpekes at det øker sikkerheten, men at det også tar tid å påkalle bilen når du trenger den.

I tiden som har gått siden oppdateringen ble sluppet har flere bileiere demonstrert at bilen har hatt problemer med å stoppe skikkelig for uforutsigbare fotgjengere og en del av bilene har også kjørt på ting på sin vei mot eierne. Så den lave hastigheten virker altså ikke å ha forhindret alle uhell. Så langt har det imidlertid bare vært snakk om små skraper.

Enkelte Tesla-eiere har imidlertid trukket testingen sin lenger enn produsenten anbefaler. Denne bilen forsøker å krysse en offentlig vei. På slike overganger og i kryss skal ikke Smart Summon virke.

– Kjørte som en full sjåfør

En annen ulempe med løsningen Consumer Reports merker seg er at den ikke alltid holder trafikkreglene, som jo også skal følges på parkeringsplasser. Bilen klarte ikke alltid å holde seg på riktig side av gjennomgangsårene på plassen, og noen ganger vandret den mellom feltene.

– Den kjørte uforutsigbart, som en distrahert eller full sjåfør, forklarer Consumer Reports i sin testartikkel, før de fortsetter med å påpeke at bilen også på ett tidspunkt kjørte mot enveiskjøring.

Funksjonen skal også ha havnet i amerikanske myndigheters søkelys etter all oppmerksomheten rundt den. Smart Summon er foreløpig ikke tilgjengelig her i Norge. Dette er den første funksjonen ut i pakken Tesla omtaler som Full selvkjøring, der det etter hvert vil komme flere funksjoner på sikt.

Produsenten har ikke kommentert Consumer Reports funn, til tross for at de har kontaktet dem flere ganger via telefon og e-post for å få en respons.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen