Skuffet over MMS

MMS har aldri blitt den suksessen de norske operatørene håpet på. Nå innrømmer Telenor at forventningene har vært altfor høye til MMS-bruken i Norge.

- Vi trodde at det kom til å bli større enn det det har blitt. Antallet sendte meldinger er lavere enn det vi trodde det kom til å bli, sier Telenors informasjonssjef, Atle Lessum, til VG Nett.

Han mener likevel at MMS er en vellykket tjeneste, men at MMS nok er og kommer til å være en tjeneste for spesielle anledninger.

Hvert døgn sender Telenors kunder til sammen mellom 6 og 7 millioner SMS. Til sammenlikning sendes det bare 200 000 MMS. Det betyr at maksimum tre prosent av all meldingstrafikk er MMS.

Og det er ikke stort bedre hos Netcom. Her var 3,5 prosent av meldingstrafikken MMS i fjor.

Netcoms informasjonssjef, Guri Wormdahl, kan melde om en svak oppgang i kundenes MMS-bruk. I fjor sendte hver kunde gjennomsnittlig 4 MMS i måneden. I år tallet ut til å stige til 5 MMS per måned per kunde.

Fortsatt for dyrt?
Å sende MMS har alltid vært betydelig dyrere enn å sende SMS. Med få unntak krever operatørene fortsatt nesten to kroner per MMS du sender. Denne prisen har knapt endret seg de siste fire årene.

Lessum mener likevel at MMS har en fornuftig pris sammenliknet med utgiftene Telenor har for å sende datatrafikken gjennom mobilnettet sitt. Det var forøvrig Telenor som mente at 10 kroner var en fornuftig MMS-pris da tjenesten først ble lansert i 2002.

- Vi føler at MMS er priset riktig. Ser man prisen i forhold til det å sende postkort er det mye billigere med MMS, sier han til VG Nett.

(Kilder: VG Nett)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen