Skråblikk: Ut på tur, aldri...

Avanserte IT-baserte løsninger, med automatisk innsjekking, opplysningstelefoner og informasjonstavler. Alt dette er utrolig praktisk og spennende, helt til noe går galt. Da krever mennesket kontakt med noen som kan hjelpe de. Merkelig nok blir folk også litt mer dumme og redde for det som skjer når uhellet først er ute, trøsten søkes derfor hos de stakkars menneskene som jobber i informasjonskranker, innsjekkingsskranker eller lignende.

Mandag 27. september gikk det galt for flytrafikken over Sør-Norge. Alle har jo fått med seg at flygelederne ved hovedsentralen plutselig sykemeldte seg med umiddelbar virkning. Dette medførte at ingen fly kunne lette eller lande på Gardermoen.

Kaos er ord som beskriver det som nå skjedde. Folk måtte fraktes i buss fra Sverige, andre måtte bare vente. Men i løpet av tirsdagen var flygelederne delvis tilbake på jobb og flytrafikken var delvis i gang igjen på tirsdag.

Onsdag 29. september gikk det ut en beskjed om at alt skulle gå som normalt utover dagen, dog med enkelte forsinkelser.

Forhistorien
Nå lurer mange på hva dette har med Hardware.no å gjøre. Jo, det har seg nemlig slik at vi var invitert ned til München i Tyskland for å være med på en lukket verdenslansering av den kommende generasjon med nye skjermer fra NEC. Her skulle altså den nye 70-serien til NEC lanseres.

Tilbake til historen:

Flight out:
Wednesday 29th September
SAS SK 3653
Departs 07.45
Arrives 10.05

Med dette i bakhodet og med beskjed om å være tilstede minst en time før avgang, bestemte undertegnede å være tilstede på Gardermoen i god tid. 06:08 spaserte jeg muntert inn gjennom dørene på luftverkets kronjuvel: Gardermoen Lufthavn.

Fra himmel til helvete på under 1 minutt. Kaos er det som kan beskrive Gardermoen Lufthavn. Allerede så tidlig på døgnet var det ikke tvil om at dette vil bli en "interessant" dag for de ansette og reisende her.

For å få utlevert min billett måtte jeg som seg hør og bør henvende meg i billettluken til SAS. Her skulle det bare være nødvendig å oppgi mitt passnummer og vise legitimasjon - så skulle alt være i skjønneste orden.


Jeg stilte meg glad og fornøyd bakerst i køen, og siden jeg var tidlig ute, hadde jeg kun et tyvetalls mennesker foran meg i køen. Tiden gikk, og rundt meg merket jeg at folk ble mer og mer utålmodige.

Du vil forresten finne alle typer mennesker på et slikt sted. Den som tar det hele med ro og venter på tur, til de som tror køer ikke eksisterer for de og som prøver å presse seg frem ("Norsk!"). Sistnevnte ble alltid bedt om å stille seg bakerst i køen.

Tiden gikk og samtidig gikk det opp for meg at det var total mangel på informasjon på flyplassen. Riktignok hang det et skilt med telefonnummer til en informasjonstelefon der du kunne få hjelp. Jeg fisket opp telefonen for å ringe for å få litt mer informasjon da jeg begynte å bli lettere utålmodig. Utrolig nok var opplysningstelefonen stengt (!) så tidlig om morgenen.

Med flere titalls personer foran deg i kø og med en gjennomsnittlig kundebehandling på 10 minutter per kunde, sier det seg selv at dette kan ta tid. Og tiden begynte å renne ut...


Da går det opp for meg at SAS har klart å bemanne kun 40% av kapasiteten med skrankene. Ikke nok med det men folk som søkte trøst og hjelp ble alle sammen sendt til samme skranker. Det var med andre ord folk som måtte forandre reiserute, de som skulle ha informasjon og de som bare skulle hente billetter i samme kø.

Heia SAS, som visste at det ville bli problemer og ikke imøtekommer den folkemengde som trenger hjelp. Og når du først står i kø, vil du nødig forlate plassen din for å løpe rundt å se på alternative løsninger der og da.

Det som videre skjedde, var at de som skulle hente billetten sin ikke fikk den i tide til å rekke flyet sitt. De måtte derfor bookes inn på et senere fly og dette tok enda mer tid. Vi vet det i skrivende øyeblikk er store problemer på flyplassen og mange utrolig lettere irriterte personer der oppe.

Enden på visa var at jeg kunne få min billett klokken 07.45, men da var det allerede for sent - flyet mitt takset da ute på rullebanen. Jippi. En hyggelig SAS-ansatt kunne begynne med den tidkrevende prosessen med å booke meg om på andre fly, men poenget var da at jeg allikevel ville komme for sent til lanseringen i München.

Vi avslutter med at det er greit at AVINOR "streiker", men det er for oss uforståelig at SAS imøtekommer problemene med 40% av kapasiteten, på Norges travleste lufthavn.


Etterord
Det er kanskje noen av dere som lurer på hva som skjer med NEC og deres lansering? Joda, vi vil komme tilbake med utfyllende informasjon om de nye skjermene så fort som mulig. Videre vil vi her på Hardware.no teste den nye skjerm-serien om ikke så alt for lenge, så følg med!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen