Nå samles Telenor i Danmark. (Bilde: Istockphoto)

Skifter navn til Telenor

Telenor samler nå flere av virksomhetene sine i Danmark under felles navn. Dermed blir Sonofon og Cybercity historie.

De to selskapene ble kjøpt i henholdsvis 2003 og 2005 og har siden da fungert under de originale merkenavnene, men med Telenor-logo fra og med i fjor. Peter Glüsing, pressesjef i Sonofon sier det ligger forretningsmessige årsaker bak navneskiftet, som skal skje neste sommer.

Peter Glüsing, Sonofon (Foto: Telenor)
Peter Glüsing, Sonofon (Foto: Telenor)

– Hvis vi ser inn i krystallkulen, så ser vi at bredbånd og mobil begynner å smelte sammen. I dag dekker Sonofon mobil og Cybercity bredbånd, noe folk forbinder navnene med. Når vi da skal krysse mellom bredbånd og mobil så blir det en utfordring, derfor trekker vi inn Telenor-navnet, sier han til Amobil.

I tillegg er det logisk at dersom ikke prisen på et navnebytte blir for stor, vil det være billigere å fronte ett varemerke og ikke to.

– Bra for nordmenn

Etter at nyheten ble kjent onsdag har det kommet få negative reaksjoner, sier Glüsing. Han forteller istedet om positive tilbakemeldinger fra bedriftskunder som ser det som en styrke av å være en del av et stort internasjonalt konsern. Men Glüsing tror kundene kun vil merke positive konsekvenser av det hele, i form av lavere priser og produkter som dekker flere teknologier.

– Det vi i fremtiden kan tjene penger på er bundel-salg, altså mobil og bredbånd i ett. For kunden skal den teknologiske løsningen være underordnet, det skal bare fungere. Men det er en utfordring for oss, og dette er også grunnen til navneskiftet først skjer i 2009.

For nordmenn tror Glüsing navnebyttet kun er postisivt.

– Det blir enkelt og greit lettere for norske Telenor-kunder å finne en operatør de kjenner i Danmark. Gjenkjennelse er viktig, sier han.

CBB gjenstår

Men ikke alle Telenors virksomheter bytter navn. CBB er i likhet med Sonofon heleid av Telenor, men beholder merkenavnet. Ifølge Peter Berg, markedsdirektør i Sonfon, skal dette ha sammenheng med at CBB skiller seg ut fra de øvrige merkene, litt som Talkmore i Norge opp mot Telenor.

– Da vi undersøkte markedet viste det seg at Tele2 ikke har en spesiell posisjon i folks bevissthet. Det hadde derimot CBB, som stikker nesen frem. Det er viktig for oss å ha ha et varemerke i konsernet som kan ses som "klassens frekkas", sier Berg til Mobilsiden.dk.

(Kilder: Sonofon, Mobilsiden.dk, Telenor)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen