Skattekollapsen er et mysterium

Problemene med Altinn har ingen enkel forklaring, heter det i en melding Brønnøysundregistrene publiserte fredag ettermiddag.

Samme melding ligger ute mandag.

NA24 har mandag via epost og telefon forsøkt å få svar på hva som var årsaken til at skattesøktjenesten lå nede i neste to døgn forrige uke, men våre henvendelser er ennå ikke besvart.

Det er fremdeles et mysterium hvorfor altinns systemer, som tilsammen har kostet en milliard kroner, ikke fungerte da Skatteetaten åpnet for at publikum kunne sjekke sine foreløpige skatteoppgjør.

- Burde ha fungert bedre
I meldingen fra fredag innrømmer direktør Erik Fossum i Brønnøysundregistrene at Altinn burde ha tålt situasjonen bedre.

De to første dagene etter tilgjengeliggjøringen av selvangivelsen i Altinn var tjenesten utilgjengelig for hele eller deler av befolkningen.

- Vi var naturligvis ikke overrasket over at mange ønsket å logge inn for å sjekke selvangivelsen sin, men vi hadde ikke forventet å komme i den situasjonen vi gjorde. Løsningen er bygd for å tåle et meget stort antall brukere samtidig, forteller Fossum.

Det ble gjennomført ytelsestester i forkant av tilgjengeliggjøringen av selvangivelsen. Disse tydet på at alt skulle fungere, men det er svært vanskelig å ta høyde for alt som kan skje i en komplisert løsning når man tester. I praksis fungerte det ikke like godt.

- Det er ingen tvil om at Altinn burde ha tålt situasjonen bedre, sier Fossum.

Bedre fra midnatt torsdag
Onsdag kveld ble det gjennomført tiltak som gjorde at løsningen var klar til å åpnes for alle. Dette var tiltak som var identifisert etter halvannet døgn med intenst arbeid. Etter dette har situasjonen i stor grad vært stabil.

- Hva var feilen?

- Det blir feil å si at det er én feil som har skapt situasjonen som oppsto. Altinn er en stor og kompleks løsning, med mange moduler. Leverandørene våre har analysert løsningen både som helhet og i detalj, og har kommet med noen tiltak som har bedret situasjonen, forklarer Fossum.

Det ble lansert en ny versjon, Altinn II, i fjor. Mange moduler er nye, men det er også samhandling med moduler fra den gamle Altinn-løsningen.

- Tiltakene vi gjorde kom etter at leverandørene og vi har drevet systematisk feilsøking og analyse. Dette førte til at vi fikk avgrenset mulighetene for hva som var problemet. Vi prøvde ut tiltak, og noen av disse ga positiv effekt, sier Fossum.

Fortsatt arbeid
At situasjonen er bedret betyr ikke at Altinn sentralforvaltning eller leverandørene legger ned arbeidet. Selv om løsningen nå virker, er det for tidlig å friskmelde den.

- Løsningen fungerer tilfredsstillende nå, men vi vil fortsette å overvåke situasjonen nøye for å unngå tilsvarende situasjoner i framtida, sier Fossum.

Heller ikke leverandørene bak Altinn, Accenture Norge og Basefarm, kan si noe konkret om hva som gikk galt.

I ett intervju med digi.no svarer informasjonsdirektør Eirik Andersen i Accenture Norge «ingen kommentar» på alle spørsmål og han «ber om forståelse for at vi ikke kan gå inn i detaljene på nåværende tidspunkt»

Ifølge direktør Grethe Viksaas i Basefarm kan leverandørene ennå ikke konkludere med hva feilen skyldes.

Til sammen har 989.000 skattytere har mandag åpnet selvangivelsen sin på nett, opplsyer Skatteetaten til NA24 mandag.

Les også: Altinn taklet ikke pågangen

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen