Skalerbarhet i praksis

De fleste bedrifter som er representert på internett har et konkret ønske om så mange lesere som mulig for å få distribuert sitt budskap. For å få til dette gjør man alt: Man søkemotor-optimaliserer, kjøper oppføringer i øst og vest og kjører kanskje noen annonser på toppen av det hele. Er man heldig så kan man med litt iherdig jobb får noen hundre mennesker til å besøke siden hver dag.

Så en dag skjer det - trafikken eksploderer. Det er som en gave fra høyere makter. På en dag oppnår du et astronomisk antall besøk på sidene dine etter en omtale på VG.no eller Dagbladet.no. Men hva skjer så? Løsningen skalerer ikke, og ting går tregt eller feilmeldinger blir generert. Du mister garantert potensielle besøk dersom det går tregt og du mister alle besøk dersom løsningen kun gir feilmeldinger. Uansett går du glipp av store verdier i eksponering.

Som en relativt fast leser av det meste av riksdekkende presse får jeg selvfølgelig også med meg min del av den kulørte dagspressen. Og som den simple mann jeg er så klikker jeg på bilder av nakne kvinnekropper og overskrifter som omhandler sex. Sist uke skjedde det meg to ganger. Og begge gangene gikk mine tanker til den stakkars eieren av websiden som ble omtalt og som måtte se på at de ikke kunne gi besøkende den informasjonen de ønsket. Grunnen: Løsningen de hadde valgt skalerte ikke. Problemene som oppsto for disse var ulike, men representerer de to vanligste problemene når det gjelder skalering. Derfor bruker jeg disse som eksempel.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen