(Bilde: iStock, 19991534 / Forbrukerombudet / HBO)

Skal granske HBO, Netflix og Viaplay

Forbrukerombudet varsler kontroll av nett-TV-aktørene

Nettjenester for strømming av videoinnhold har virkelig slått rot her i Norge. I tillegg til Viaplay, NRK TV og flere andre aktører, har både Netflix, HBO og Filmnet i løpet av kort tid begynt å jage etter de norske kundene. Tjenestene koster ofte godt under en hundrelapp hver i måneden, og markedet er av enkelte aktører anslått til å ha en verdi på mellom 300 og 500 millioner kroner.

Nå varsler Forbrukerombudet at de skal ta en skikkelig sjekk av alle de nye TV-tjenestene:

– Vi er opptatt av at det kan være vanskelig å forstå hva de nye TV-tjenestene er og at det kan være vanskelig å sammenligne nye tjenester med gamle, sier forbrukerombud Gry Nergård til bransjenettstedet Kampanje.

Trøblete oppstart

Det er ikke første gang Forbrukerombudet ser på denne delen av markedet. Da vi i høst kunne avsløre at HBO ville kreve 12 måneders bindingstid, truet Forbrukerombudet med å nekte tjenesten lansering her på berget. Det hele endte med at HBO ikke lenger krever bindingstid, men tar seg ekstra godt betalt om du ikke binder deg.

Samtidig har HBO en oppsigelsestid på flere måneder, noe ingen av de andre strømmingstjenestene har. Det er nettopp slike forhold Forbrukerombudet skal se spesielt nærmere på, og samtidig hvor lett det er å si opp – noe de ser at ofte kan være problematisk.

HBO er på ingen måte de eneste som har havnet i synsfeltet til norske myndigheter. Da Netflix ble lansert i fjor høst, var Forbrukerrådet raskt ute med å regelrett slakte brukervilkårene, uten at det førte til hverken Norges-nekt eller endring av vilkårene.

Ett år kan være for mye

Praksisen i Norge i dag er at det er greit for en aktør å kreve ett års bindingstid, så lenge de tilbyr et alternativ uten binding. Forbrukerombudet mener imidlertid at dette kan være litt mye for strømmingstjenester:

– Det er ikke noen lovmesssige grenser. I praksis har vi fått forhandlet frem maksimum ett år, men det spørs om også det er for lenge på disse tjenestene. Det er veldig mange ulike tjenester, og spesielt på strømmetjenester synes vi ett år er veldig lenge. Vi ser ingen begrunnelser for det, bortsett fra at de vil låse kundene sine, sier Nergård.

(Kilde: Kampanje)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen