Sjekk vår nye skjermkort-testbenk
(Bilde: Varg Aamo, hardware.no)

Sjekk vår nye skjermkort-testbenk

Nye spill og maskinvare skal tyne nye skjermkort.

Skjermkorttester er en kjent og kjær gjenganger her på hardware.no, men den siste tiden har det blitt mer og mer tydelig at vi trengte å oppdatere våre rutiner for disse.

Enkelte av spillene vi har brukt i våre tester har blitt for gamle til virkelig å torturere den nyeste teknologien. Samtidig har prosessoren – som da vi fikk den var noe det hvasseste vi kunne oppdrive – sakket akterut, og nærmet seg der den ville fungert som en flaskehals på enkelte tester.

Vår gamle testbenk, moden til utskiftning.
Vår gamle testbenk, moden til utskiftning.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Vi bestemte oss derfor enkelt og greit for å få oppgradert hele sulamitten.

Blanke ark

Den gamle maskinen har klart seg i over halvannet år, så da vi skulle oppgradere den skrapet vi nesten alt det gamle for å starte helt på nytt. Det eneste som får være med videre er riggen som utstyret er montert på, og strømforsyningen.

I tillegg har vi kastet ut de aller fleste spillene vi testet på tidligere, og vil ta inn enkelte nye lanseringer i tiden fremover. Selv operativsystemet er nytt, siden vi ønsker å være klare til å ta i bruk spill basert på DirectX versjon 11.1 når de kommer. Dette vil kun bli tilgjengelig på Windows 8, og vi har derfor lagt Windows 7 Ultimate på hylla.

Apropos hyller: For å klare å gi dere gode, sammenlignbare resultater har vi hentet frem en rekke referansekort vi har testet tidligere. Vi har installert aller siste driverversjon fra AMD og Nvidia, og kjørt en samletest som danner grunnlaget for våre fremtidige tester.

Bli med på neste side, hvor vi ser nærmere på hva slags maskinvare vi tester med fremover »

Maskinvare

Prosessor

Som nevnt i innledningen har spesielt prosessoren begynt å vise seg litt gammel, og med det i bakhodet gikk vi ut for å kjøpe oss noe av de råeste vi kunne finne.

Intel Core i7 3930k.
Intel Core i7 3930k.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Vi endte på Intel Core i7 3930k. Denne er riktignok marginalt svakere enn det aller heftigste Intel har å by på, men som vi kommenterte i vår test av Core i7 3960X er denne prosessoren et svært godt kjøp hvis man ikke ha det beste av det beste.

Med omtrent halve prislappen til for eksempel 3960X eller 3970X Extreme vil 3930k nok også ligge nærmere hva de fleste av våre lesere faktisk har i sine maskiner.

Hovedkort

Med prosessoren på plass trengte vi også et hovedkort som støttet LGA 2011-sokkelen. Da var Gigabyte G1.Assassin 2 et ganske enkelt valg. Vi var nemlig storfornøyde med dette kortet etter at vi testet herligheten, og ga det en nærmest uforbeholden anbefaling.

Minne

Patriot Intel Extreme Masters 16 GB 1866 MHz.
Patriot Intel Extreme Masters 16 GB 1866 MHz.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Da det ble på tide å velge ut minne tok vi en ny titt på våre egne anbefalinger, og valget falt raskt på Patriot Intel Extreme Masters 1866 MHz 16 GB.

Brikkene vi testet kom i et sett på 2 brikker á 8 GB; men i testriggen monterte vi istedet 4 brikker á 4 GB. Disse hadde stort sett samme spesifikasjoner, men noe raskere tilgangstider: 9-10-9-27 fremfor 10-11-10-30. Det er Patriot som har gitt oss modulene for bruk i testbenken.

Prosessorkjøler

Siden Patriot-brikkene med sine kjølere er litt omfangsrike, ønsket vi ikke å havne i samme situasjon som med forrige testbenk. Da kjølte vi ned prosessoren med en Noctua NH-C14. Denne gjorde en svært god jobb, og i sin tid ga vi den en svært varm anbefaling, men vi fikk ikke plass til begge viftene på grunn av at minnebrikkene stakk for høyt opp.

Ut med det gamle, inn med det nye.
Ut med det gamle, inn med det nye.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Derfor valgte vi heller å sette på en Corsair Hydro H100i. Dette er et lukket vannkjølingssystem som vi også ga vår anbefaling, og som gjør det veldig lett for oss å arbeide rett på hovedkortet på grunn av en svært kompakt kjøleblokk.

Strømforsyning

Corsair AX 1200W var vårt valg til forrige testbenk, og har vist seg mer enn solid nok til å bli med videre.

Kapasiteten på 1200 watt bør gi oss mer enn nok kraft til å kjøre alt av skjermkort som lander på våre skrivebord i overskuelig fremtid. Vi antar at vi bør klare å dra selv et tospann av nylanseringen Asus ROG Ares II før vi trenger mer strøm.

Lagringsmedium

På lagringsfronten besluttet vi å gå bort fra vår ærverdige Western Digital Caviar Black 500 GB, og heller ta steget over til SSD. Nå vil neppe dette gjøre merkbare utslag på våre testresultater, men vi valgte å på nytt følge våre egne anbefalinger – og puttet inn en Intel 335 Series 240 GB SSD som en balanse mellom pris og ytelse.

Med det er testmaskinen komplett, og etter å ha installert Windows gjensto bare å plukke ut de riktige spillene å teste med. På neste side finner du oversikten »

Spill

Med såpass mye mer kraft under panseret, ble det klart at vår litt aldrende spillsamling også måtte få en gjennomgang. Nå er det DirectX 11-teknologien som gjelder, og da er det bare å finne spill med masser av tesselering og displacement mapping.

Battlefield 3

Battlefield 3 er ett av bare to spill som får være med videre i de faste rutinene. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter likevel en hel del av DirectX 11-funksjonene.

Det er ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier. Det gir oss likevel en grei måte å klart skille mellom forskjellige modeller på i hele tall, fremfor desimaler.

Den viktigste grunnen til at vi fortsetter å teste skjermkort i dette skytespillet er likevel dets enorme popularitet. Svært mange spiller Battlefield 3 aktivt på nett, og det vil dermed være naturlig å ha med som et referansepunkt – «hvordan yter dette skjermkortet sammenliknet med mitt?».

Dette tester vi på: Operation Swordfish, 60 sekunder. Ultra preset.

Metro 2033

Det andre spillet vi tar med oss videre er enda eldre. Metro 2033 kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og nærmer seg med det tre år gammelt. Like fullt er det fortsatt et spill hvor selv de aller råeste skjermkortene som slippes sliter kraftig.

Det er ikke ofte vi har sett mer enn 60 FPS på oppløsningen 1920 x 1200 piksler, uansett hva slags skjermkort vi har testet. Spillet benytter de aller fleste DirectX 11-funksjoner fullt ut, og vi håper derfor neste generasjons skjermkort kan gi oss bedre resultater enn de gamle.

Spillet har dessuten en egen benchmark-funksjon, som sikrer at vi får kjørt testproduktene gjennom nøyaktig samme sekvens hver eneste gang, bilde for bilde.

Metro 2033 er også med i Nvidias «The way it's meant to be played»-program, som kan gi Nvidia-skjermkort en urettferdig fordel. Det har tidligere ikke vært tilfelle, men neste spilltittel bør veie opp for eventuelle skjevheter.

Dette tester vi på: Scene: Frontline. Very High preset, DX11, MSAA 4x, AF 16x, Advanced PhysX aktivert, DOF aktivert.

Sniper Elite V2

Hvis noen likevel skulle bekymre seg for at Nvidia-kort «jukser» i Metro 2033 har vi også med Sniper Elite V2. Dette er et «Gaming Evolved»-spill, som vil si at det inngår i AMD sin motsats til det nevnte programmet fra Nvidia.

Spillet kom ut i 2012, og er tidvis ekstremt krevende for skjermkortene. Dette er akkurat hva vi ønsker oss, og som i Metro 2033 får vi også her en benchmark-funksjon innebygd.

Dette tester vi på: Benchmark. Ultra preset, Advanced Shadows på High, Compute Shaders aktivert.

Hitman: Absolution

Det nyeste spillet i Hitman-serien var kanskje en av fjorårets mest etterlengtede lanseringer på spillfronten. Det var også et av de mest krevende på grafikkfronten, med komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og muligheter til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder.

Glacier 2-motoren spillet kjøres på ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og den leverer virkelig sakene. Absolution har også en egen benchmark-funksjon, og det er en god ting – vi forventer lave nok FPS-verdier til at spilling ville vært umulig på enkelte kort med våre innstillinger.

Dette tester vi på: Benchmark. Ultra preset, MSAA 8x.

Far Cry 3

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Slikt krever sitt av maskinvaren, vi bytter ut forrige implementering av serien med den ferske storlanseringen Far Cry 3.

Dette vil nok også sette moderne skjermkort på prøve – som forgjengerne gjorde i sin tid – men Ubisoft har av en eller annen grunn droppet benchmark-funksjonen denne gang. Dette er litt irriterende, men som i Battlefield 3 vil vi derfor holde oss til å kjøre den samme sekvensen flere ganger på forskjellige oppløsninger frem til vi får representative resultater.

Spillet støtter dog både DirectX-versjon 9, 10 og 11. Dette gjør det enkelt for oss å trappe ned til eldre teknologi, dersom vi av en eller annen grunn skulle få behov for dét.

Dette tester vi på: Første safehouse, 60 sekunder. Ultra preset, DX11, MSAA 8x, Alpha to coverage multisampling på Enhanced, SSAO HDAO.

Civilization 5 (inntil videre)

I løpet av de nærmeste månedene vil oppfølgeren til det klassiske Company of Heroes komme på markedet. Originalen var i sin tid en real styrkeprøve for skjermkort, og spillmotoren har til Company of Heroes 2 blitt videreutviklet til tredje generasjon.

Fra hva vi har sett vil denne neppe bli noe mindre imponerende – eller krevende – enn første utgave var en gang i tiden. Spillet ser ut til å bli spekket av imponerende grafikk-effekter, og vi forventer at det også vil få en benchmark-funksjon.

Dersom virkeligheten lever opp til forventningene, vil vi putte det rett inn i våre testrutiner når det kommer ut. Inntil da vil vi bruke Civilization 5, som også tilbyr DirectX 11-funksjonalitet, men som viser sin alderdom ganske mye mindre elegant enn Metro 2033.

Dette tester vi på: Alt på High, MSAA 8x, High Detail Strategic View aktivert.

Bli med over på neste side, hvor vi gir en oversikt over hva som er nytt i rutinene »

Med ny maskinvare og nye spill, kommer også nye rutiner. En del forblir riktignok ved det gamle, og enkelte ting justerer vi bare litt på – mens andre ting endres fullstendig.

Effektforbruk, temperatur og støy

Hvis du har lest mange av våre skjermkorttester fra før, vet du at det er her vi begynner. Her blir det også lite nytt å melde.

Støytesting vil bli utført med samme utstyr og under samme forutsetninger som før, som du kan lese mer om i denne artikkelen.

Vår nye testmaskin
Hovedkort: Gigabyte G1.Assassin 2
Prosessor: Intel Core i7 3930k
Kjøler: Corsair Hydro H100i
Minne: Patriot Intel Extreme Masters 1866 MHz 16 GB
Strømforsyning: Corsair AX 1200W
Lagring: Intel 335 Series 240 GB SSD
Skjerm: Dell Ultrasharp 3000WFP
Operativsystem: Windows 8 Ultimate, 64 bit.

Testmaskinen står på en åpen rigg, der romtemperaturen holdes på 22°C.

Temperaturmålinger og strømforbruk endres kun marginalt, ved at vi belaster skjermkortet maksimalt i Metro 2033 istedet for Crysis Warhead. Ellers leses effektforbruket av ved stikkontakten, og temperaturen leses av i GPU-Z.

Ytelse

Når vi tidligere har testet ytelsen syntetisk, har vi benyttet en og samme versjon av 3DMark 11. Dette endrer seg ikke; det eneste nye er at vi har oppdatert 3DMark til aller nyeste versjon. Denne skal ha bedre støtte for den aller nyeste teknologien, og flere avanserte grafikkfunksjoner enn tidligere.

Hva angår spill har vi som nevnt på forrige side kvittet oss med alt som kun kjører DirectX 10. Alle moderne skjermkort som skal testes vil nemlig ha DirectX 11-støtte, og hvordan de klarer seg i mer moderne spill vil også være representativt for hvor mye kraft de har å by på i eldre godsaker.

Oppløsninger

På litt av det samme grunnlaget – altså at skjermkort rett og slett har blitt råere – har vi også besluttet å kutte ned på antall oppløsninger vi tester på. Oppløsningen 1280 x 1024 piksler faller dermed helt ut, som gir oss mer tid til kontrolltesting av de mer populære oppløsningene.

Hva angår popularitet har vi også registrert endringer i hva folk foretrekker. Full HD, altså 1920 x 1080 piksler, er mye mer populært enn 1920 x 1200-oppløsningen vi har benyttet tidligere. Derfor har vi også tatt inn full HD på bekostning av 1920 x 1200-testing – men for de som foretrekker sistnevnte kan det være en trøst å vite at ytelsen på disse to ligger temmelig nære hverandre.

Bildekvalitet

Som regel vil vi også skru detalj- og effektnivået i alle spill til topps. Dette vil medføre at enkelte eldre skjermkort som i dag er svært populære, om enn ikke beintøffe toppmodeller, kan få svært svake resultater når vi tester disse på nytt.

Verdier rundt 14-15 FPS på full HD skulle kanskje tilsi at det aktuelle spillet ikke kan spilles på det aktuelle skjermkortet, men dette er altså ikke nødvendigvis sant. Vi har tatt en intern diskusjon på dette, og kommet til at kunstig lave resultater på ett år gamle, men meget gode produkter, er greit og representativt i denne sammenhengen. Da unngår vi nemlig unaturlig høye resultater fra morgendagens toppkort.

Vi har også en oversikt over hvordan vi forholder oss til drivere fremover på neste side »

Etter lang og tro tjeneste er det slutt for den gamle benken.
Etter lang og tro tjeneste er det slutt for den gamle benken.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Bruk av drivere

En skjermkortdriver er kort sagt en form for programvare eller applikasjon, som sørger for at selve skjermkortet kan kommunisere med resten av både maskinvaren og programvaren din. Driveren er rett og slett det du må ha for å utnytte kraften i skjermkortet.

Produsentene gir ut et titalls drivere hver i året år, og sammenlagt fra begge leire snakker vi raskt om mer enn 20 nye drivere i året. AMD kaller sine Catalyst, og Nvidia kaller sine Forceware.

AMD og Nvidia benytter hvert sitt system for drivere, og oppdaterer disse jevnlig. Til alle skjermkorttester fra denne artikkelens dato benytter vi følgende drivere:

  • Catalyst 12.11 Beta 11 for Radeon HD 7000-serien, unntatt:
    • Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC, benytter egen spesialdriver fra AMD
    • Asus ROG ARES II Radeon HD 7970 x 2, benytter Asus' egen Catalyst 12.11
    • AMD Radeon HD 7990, benytter Catalyst 13.5 beta 2
  • Forceware 310.90 for GeForce GTX 600-serien, unntatt:
    • Nvidia GeForce GTX 650 Ti Boost, benytter Forceware 314.21
  • Forceware 320.18 for GeForce GTX 700-serien, unntatt:
    • Nvidia GeForce GTX Titan, benytter Forceware 314.09
    • Alle GeForce GTX 760 og GeForce GTX 770, benytter Forceware 320.39

Den 8. oktober 2013 gjorde vi en omtest av alle kort på lageret, hvor vi gikk over til å bruke Catalyst versjon 13.10 til alle AMD-kort, og Forceware versjon 331.40 til alle Nvidia-kort. Unntaket er AMD Radeon R-serien som vi startet å teste samme dag med Catalyst versjon 13.11; den første driveren som støttet de nye kortene.

Hardware Ekstra: Har nye drivere stort å si for ytelsen i spill? »

Vanligvis ikke beta

Som hovedregel benytter vi kun de nyeste offisielle driverne når vi kjører en ny skjermkorttest. Dersom vi skal benytte en beta-driver må det være særlig tungtveiende grunner til det, enkelt og greit fordi beta-driverne ikke er de «offisielt» nyeste driverne.

Likevel skjer det unntak. For eksempel kan en betaversjon være betydelig bedre enn nyeste offisielle driver til noe vi er spesifikt ute etter å teste. Dette var tilfellet da vi besluttet å bruke Catalyst versjon 12.11 Beta 11 til ettertesting av Radeon HD-skjermkort, siden denne skulle gi betydelig bedre støtte for Far Cry 3 – som kom ut lenge etter skjermkortene.

Ikke alltid den nyeste

Drivere er normalt bundet til en hel serie, altså det meste av kort en enkelt produsent har på markedet til en hver tid. Men, det er unntak, slik som at Forceware 257.21 ikke støttet GTS 460, bare GTX 460. Målet for oss er at bruken av drivere skal være konsistent, men det er ikke alltid like gjennomførbart i praksis.

Når produsentene lanserer en ny driver er det ikke bare for å rette opp småfeil i den forrige, eller å gi bedre støtte til ett spesifikt nytt skjermkort. Noen drivere alene kan sørge for at ytelsen som kortene leverer øker – noen ganger lite, andre ganger mye. Vi ønsker derfor alltid å benytte de nyeste driverne i våre tester. Men, det er dessverre ikke gjennomførbart i praksis.

Omtesting av en rekke skjermkort er noe som tar utrolig lang tid, gjerne mellom 10 og 20 arbeidsdager. Da er det naturlig nok ikke noe vi kan gjøre rett før hver eneste skjermkorttest.

I tillegg er det ganske vrient å få skjermkort tilbake hit for ettertesting. Det er nemlig ikke alle skjermkortene vi tar inn som vi får beholde for dette formålet.

Vi velger derfor å bare gjøre ettertesting et par ganger i året, gjerne hver gang AMD kommer med en ny generasjon skjermkort, og når Nvidia kommer med en ny generasjon. For oss virker dette som det enkleste i praksis, det mest forståelige for leserne våre og samtidig uten at resultatene i testene blir påvirket.

Men det er en ulempe for både oss og våre lesere at produsentene stadig skal forbedre ytelsen ved hjelp av drivere. Det beste hadde vært at de "gjorde en skikkelig jobb" med en gang, selv om datamarkedet ikke fungerer slik i den virkelige verden.

Det skal også nevnes at en ny driveroppdatering innenfor et halvt år etter lansering sjeldent har noe som helst å si for at skjermkort er verdt pengene eller ikke. Både AMD og Nvidia kommer regelmessig med ytelsesoppdateringer som som oftest oppveier hverandre.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen