Sjekk vår nye skjermkort-testbenk
(Bilde: Varg Aamo, hardware.no)

Sjekk vår nye skjermkort-testbenk

Nye spill og maskinvare skal tyne nye skjermkort.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Med ny maskinvare og nye spill, kommer også nye rutiner. En del forblir riktignok ved det gamle, og enkelte ting justerer vi bare litt på – mens andre ting endres fullstendig.

Effektforbruk, temperatur og støy

Hvis du har lest mange av våre skjermkorttester fra før, vet du at det er her vi begynner. Her blir det også lite nytt å melde.

Støytesting vil bli utført med samme utstyr og under samme forutsetninger som før, som du kan lese mer om i denne artikkelen.

Vår nye testmaskin
Hovedkort: Gigabyte G1.Assassin 2
Prosessor: Intel Core i7 3930k
Kjøler: Corsair Hydro H100i
Minne: Patriot Intel Extreme Masters 1866 MHz 16 GB
Strømforsyning: Corsair AX 1200W
Lagring: Intel 335 Series 240 GB SSD
Skjerm: Dell Ultrasharp 3000WFP
Operativsystem: Windows 8 Ultimate, 64 bit.

Testmaskinen står på en åpen rigg, der romtemperaturen holdes på 22°C.

Temperaturmålinger og strømforbruk endres kun marginalt, ved at vi belaster skjermkortet maksimalt i Metro 2033 istedet for Crysis Warhead. Ellers leses effektforbruket av ved stikkontakten, og temperaturen leses av i GPU-Z.

Ytelse

Når vi tidligere har testet ytelsen syntetisk, har vi benyttet en og samme versjon av 3DMark 11. Dette endrer seg ikke; det eneste nye er at vi har oppdatert 3DMark til aller nyeste versjon. Denne skal ha bedre støtte for den aller nyeste teknologien, og flere avanserte grafikkfunksjoner enn tidligere.

Hva angår spill har vi som nevnt på forrige side kvittet oss med alt som kun kjører DirectX 10. Alle moderne skjermkort som skal testes vil nemlig ha DirectX 11-støtte, og hvordan de klarer seg i mer moderne spill vil også være representativt for hvor mye kraft de har å by på i eldre godsaker.

Oppløsninger

På litt av det samme grunnlaget – altså at skjermkort rett og slett har blitt råere – har vi også besluttet å kutte ned på antall oppløsninger vi tester på. Oppløsningen 1280 x 1024 piksler faller dermed helt ut, som gir oss mer tid til kontrolltesting av de mer populære oppløsningene.

Hva angår popularitet har vi også registrert endringer i hva folk foretrekker. Full HD, altså 1920 x 1080 piksler, er mye mer populært enn 1920 x 1200-oppløsningen vi har benyttet tidligere. Derfor har vi også tatt inn full HD på bekostning av 1920 x 1200-testing – men for de som foretrekker sistnevnte kan det være en trøst å vite at ytelsen på disse to ligger temmelig nære hverandre.

Bildekvalitet

Som regel vil vi også skru detalj- og effektnivået i alle spill til topps. Dette vil medføre at enkelte eldre skjermkort som i dag er svært populære, om enn ikke beintøffe toppmodeller, kan få svært svake resultater når vi tester disse på nytt.

Verdier rundt 14-15 FPS på full HD skulle kanskje tilsi at det aktuelle spillet ikke kan spilles på det aktuelle skjermkortet, men dette er altså ikke nødvendigvis sant. Vi har tatt en intern diskusjon på dette, og kommet til at kunstig lave resultater på ett år gamle, men meget gode produkter, er greit og representativt i denne sammenhengen. Da unngår vi nemlig unaturlig høye resultater fra morgendagens toppkort.

Vi har også en oversikt over hvordan vi forholder oss til drivere fremover på neste side »

Etter lang og tro tjeneste er det slutt for den gamle benken.
Etter lang og tro tjeneste er det slutt for den gamle benken.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen